معاون امور تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در بازدید از نمایشگاه کتاب مطرح کرد؛

مدل تعاونی کتاب، ناجی آینده صنعت نشر ایران

1402/02/27-17:44

مهدی مسکنی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم درباره راهکار‌هایی که بتوان کتاب‌ را به‌عنوان یک کالای فرهنگی در سبد مصرف خانوار قرار داد، گفت: مدل حقوقی که در آن سهم تولید کنندگان، ناشران و کاربران از کالای نهایی افزایش پیدا کند، مدل تعاونی است. 

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌چهارمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مهدی مسکنی؛ معاون امور تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، عصر سه‌شنبه (بیست‌وششم اردیبهشتماه۱۴۰۲)‌ از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد. وی ضمن این بازدید با یاسر احمدوند، رئیس سی‌و‌چهارمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

مسکنی در این بازدید ضمن اشاره به استقبال مخاطبان از نمایشگاه، حضور خانوادگی مردم را یکی از مزیت‌های این نمایشگاه دانست و گفت: بازارگردی علمی و پژوهشی در نمایشگاه شور و شوق فرهنگی ایجاد می‌کند و دنبال کردن ناشران و تازه‌های نشر در حوزه‌های مختلف برای کودکان، نوجوانان و جوانان علاوه‌بر ایجاد روحیه علمی و فرهنگی در آنان، خانواده‌ها را نیز به گرمی دور یکدیگر جمع می‌کند.

معاون امور تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به استقبال مردم از نمایشگاه کتاب تهران گفت: مواردی که هر ساله در حاشیه و متن نمایشگاه مورد بحث قرار می‌گیرند، نشان از پویایی نمایشگاه دارد. گویی که نمایشگاه کتاب با فرهنگ ایرانی‌ها گره خورده است و این نشان از غنای فرهنگی ایران دارد.

مسکنی درباره راهکار‌هایی که بتوان کتاب‌ را به‌عنوان یک کالای فرهنگی در سبد مصرف خانوار قرار داد، گفت: مدل حقوقی که در آن سهم تولید کنندگان، ناشران و کاربران از کالای نهایی افزایش پیدا کند، مدل تعاونی است. در کشور‌هایی مانند آمریکا نیز برق را در قالب تعاونی در اختیار مردم گذاشته‌اند و چون برق در سبد مصرف خانوار و هزینه‌هایشان قرار گرفته است، نمی‌توان قیمت آن را افزایش داد. در حقیقت، در خیلی از کشور‌های دنیا اقتصادِ کالایی که مهم است و جزو سبد مصرف جامعه هدف باشد، با مردم تعریف می‌شود.

او ادامه داد: تعاونی یعنی دور هم جمع‌شدن تولیدکنندگان خرد برای یک اقدام بزرگ. در حال حاضر، با روی کار آمدن هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل حذف شده و این قطعا روی آینده نشر نیز اثرگذار است. پس این مدل تعاونی است که باعث می‌شود افراد دور هم جمع شوند و با قرار دادن منابع‌شان در کنار یکدیگر نیاز مشترکی ایجاد کنند تا پلتفرمی برای خرید و فروش کتاب ایجاد شود.

مهدی مسکنی در پایان ضمن اشاره به پلتفرم‌های داخلی ایجادشده در این زمینه گفت: مدل‌های داخلی این تعاونی‌ها در ایران اجرا شده است اما از نظر نرم‌افزاری تنها دو درصد این مسئله نرم‌افزار است و ۹۸ درصد تبلیغات است. این پلتفرم‌ها با بستر تبلیغاتی صحیح رشد می‌کنند و باید این صنعت را زنده نگه داشت.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی (ره) و همزمان به ‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

به ما بپیوندید: