نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

فروش مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی می‌تواند میان مردم و کتاب آشتی برقرار کند

1402/02/29-18:01

محمدحسن آصفری گفت: شیوع کرونا باعث شد تا ظرفیت‌های جدیدی همچون نمایشگاه مجازی کتاب به همت دلسوزان فرهنگی کشور کشف شود. ما باید در صنعت نشر به سمت استفاده از فناوری‌های نوین حرکت کنیم. فضای مجازی با توجه به ظرفیت‌های جدیدی که دارد، فرصت مغتنمی را در جهت گسترش فرهنگ مطالعه برای همگان فراهم کرده است. بخش فروش مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی، می‌تواند میان مردم و کتاب آشتی برقرار کند.

محمدحسن آصفری؛ نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیان کرد: نمایشگاه کتاب به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور پس از ۳۳ دوره برگزاری تا حدودی توانسته بر جریان‌های فکری و فرهنگی مختلف کشور تأثیر بگذارد. این نمایشگاه هرسال فرصت بسیار خوبی را برای علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی فراهم کرده تا بتوانند نیازهای فکری و روحی خود را از نمایشگاه تأمین کنند. 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک کار بزرگ و ارزشمند است که به همت مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه‌های گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان شکل گرفت و تاکنون مورد استقبال آحاد مردم قرار گرفته است. 

وی با تأکید بر این موضوع که نمایشگاه کتاب مردم را به سمت کتابخوانی سوق می‌دهد، گفت: با برپایی این رویداد فرهنگی بزرگ در فصل زیبای بهار، فرصت بسیار خوبی برای اهالی فرهنگ و علاقه‌مندان و مسئولان فرهنگی کشور فراهم شده تا موضوع کتاب و کتابخوانی بیشتر در فضای جامعه توسعه یابد. فضای مجازی نیز با شیوه‌های جدید کتابخوانی (کتاب‌های متنی، صوتی و تصویری) به کمک بشر آمده تا او را بیشتر به مطالعه سوق دهد. 

آصفری برگزاری همزمان نمایشگاه کتاب در دو شکل فیزیکی و مجازی را یکی از نقاط مثبت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دانست و ادامه داد: شیوع بیماری کرونا باعث شد تا ظرفیت‌های جدیدی برای خدمت به مردم کشف شود. ما باید در صنعت نشر به سمت استفاده از فناوری‌های نوین حرکت کنیم. فضای مجازی با توجه به ظرفیت‌های جدیدی که دارد فرصت مغتنمی را در جهت گسترش فرهنگ مطالعه برای همگان فراهم کرده است. امیدوارم بخش مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی، میان مردم و کتاب آشتی برقرار کند. 

نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اهالی فرهنگ و فرهنگ‌دوستان باید از فرصت برگزاری نمایشگاه کتاب استفاده کنند تا با کتاب‌های تازه منتشرشده آشنا شده و با نویسندگان از نزدیک دیدار کنند. همین امر یکی از راه‌های تقویت جنبه‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب محسوب می‌شود. 

وی با بیان اینکه حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران یکی از دستاوردهای بزرگ در جهت تقویت دیپلماسی فرهنگی کشور است، افزود: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد حضور کشورهای خارجی هستیم و میهمانان مختلفی از سایر کشورها چه به‌عنوان میهمان ویژه و چه به‌عنوان ناشر در نمایشگاه کتاب تهران به معرفی فرهنگ و تمدن و تازه‌های نشر خود می‌پردازند. اگرچه شیوع بیماری منحوس کرونا باعث کاهش روابط کشورها با یکدیگر شد و برگزاری نمایشگاه کتاب را دچار فراز و نشیب‌هایی کرد اما این محدودیت‌ها باعث نشده است که نمایشگاه کتاب تهران تعطیل شود. 

آصفری با اشاره به بخش فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب نیز گفت: در کنار فروش کتاب، برپایی نشست‌های تخصصی و جلسات گفتمان که با حضور فرهیختگان، اهالی نشر و نویسندگان داخلی و خارجی برگزار می‌شود نیز یک دستاورد بسیار مهم به‌شمار می‌آید. دولتمردان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید از فرصت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در جهت کمک به ناشران و افزایش قدرت خرید مردم برای تهیه کتاب و تامین خوراک فرهنگی جامعه استفاده کنند. 

نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش حضور خانواده‌های ایرانی را یکی از ویژگی‌های متمایزکننده نمایشگاه کتاب تهران برشمرد و افزود: هرساله شاهد حضور پرشور والدین به همراه فرزندانشان در نمایشگاه کتاب هستیم که این حضور باعث نشاط و شادی در فضای نمایشگاه کتاب می‌شود‌. تصاویر خرید کتاب و گشت‌وگذار در محیط نمایشگاه، نشان از توجه و علاقه خانواده‌ها به کتاب این یار مهربان قدیمی دارد. 

وی بیان کرد: حضور کودکان در نمایشگاه و وادار کردن والدین برای خرید کتاب‌های جذاب و خواندنی، همه نشانه علاقه‌مندی این گروه سنی به مطالعه است. نشان دادن تصاویر بیشمار از حضور کودکان و بزرگسالان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در رسانه ملی باعث ترغیب و تشویق مردم به کتابخوانی و حضور بیشتر در فضای نمایشگاه می‌شود. 

آصفری در زمینه نقش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حوزه دیپلماسی فرهنگی ایران و راهکارهای تقویت آن نیز گفت: در زمینه تقویت دیپلماسی فرهنگی، حضور موثر ناشران خارجی حتما تاثیرگذار است؛ اما راهکار مهمتر این است که باید دفاتر رایزنی فرهنگی ما در کشورهای خارجی فعال‌تر باشند تا بتوانند دستاوردهای انقلاب اسلامی را به کشورهای مختلف صادر کنند. چاپ کتاب و تولیدات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چند صد برابر رشد داشته و جا دارد اندیشه‌های ناب انسانی و علمی فرهیختگان و دانشمندان کشورمان در قالب کتاب به مردم جهان معرفی شود.

وی با تاکید بر ظرفیت بالای رایزن‌های فرهنگی کشور در تقویت دیپلماسی فرهنگی ادامه داد: فرهنگ همواره به‌عنوان موتور محرکه توسعه، زمینه‌ساز حرکت جوامع و الگوهای رفتار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی محسوب شده است. درواقع دیپلماسی فرهنگی، روایت داستان یک تمدن برای صاحبان سایر تمدن‌ها با استفاده از ابزارهایی از جنس همان تمدن است. دیپلماسی فرهنگی، هنگامی معنا و مفهوم واقعی خود را پیدا می‌کند که کشوری برای انتقال غنای نهفته در فرهنگ و تمدن خود با استفاده از ابزارهایی از همان جنس به معرفی و انتقال آن به سایر ملل پرداخته و آن را در سیاست خارجی خود لحاظ کند. به‌نظر من ظرفیت بسیار بالایی در دفاتر رایزنی فرهنگی کشورمان جهت معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که می‌تواند داستان مقاومت و ایستادگی ملت ایران در مقابل کشورهای بیگانه و استکباری و اقدامات خلاف بین‌المللی که ضد ایران در مجامع بین‌المللی تصویب و بهانه‌ای برای پیاده کردن سیاست‌های آمریکا در حوزه دیپلماسی فرهنگی شده را در قالب کتاب برای جهانیان بازگو کند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی، برگزاری نشست‌های تخصصی بین‌المللی در نمایشگاه کتاب تهران را یکی از راهکارهای تقویت دیپلماسی فرهنگی کشور در ارتباط با سایر کشورها دانست و گفت: در این نشست‌های تخصصی فرهیختگان، دانشمندان، اندیشمندان و نویسندگان ایرانی و خارجی دور یک میز می‌نشینند و با یکدیگر به تبادل اندیشه، دستاوردها و آشنایی با تاریخ و تمدن یکدیگر می‌پردازند و خروجی این نشست‌ها می‌تواند دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در قالب کتاب به زبان‌های مختلف دنیا به مردم سایر کشورها معرفی کند.

آصفری در پایان بیان کرد: اگرچه در چند سال گذشته شاهد افزایش قیمت کتاب و کاهش قدرت خرید مردم بودیم، اما این امر باعث نشد تا مردم از کتاب ‌و کتابخوانی جدا شوند. با تمهیداتی که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به کتاب‌دوستان برای تسهیل در خرید کتاب ازجمله ارائه بُن‌های تخفیف کتاب داشتند، حضور مردم در نمایشگاه کتاب هرسال پررنگ‌تر از قبل می‌شود. راهکار مهم دیگر این است که تمام ارگان‌ها، دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های کشور، پنج درصد از اعتبارات خود را به حوزه فرهنگ اختصاص دهند. 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به کار کرده و  تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

 

 

به ما بپیوندید: