در مراسم رونمایی «ملکا ذکر تو گویم» و «تاج طلا» مطرح شد؛

گامی به‌سوی اصلاح فرهنگ نوجوانان برداریم/ انتخاب معنویت از سوی نوجوانان

1402/02/30-14:04

سمیه‌سادات لوح‌موسوی در مراسم رونمایی «ملکا ذکر تو گویم» و «تاج طلا» گفت: گامی به‌سوی  اصلاح فرهنگ نوجوانان برداریم. اگر معنویت به ادبیات فرزندان ما نزدیک باشد، آن را درک می‌کنند و به دنبال آن می‌روند.

به گزارش ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست رونمایی و بررسی دو کتاب «ملکا ذکر تو گویم» و «تاج طلا» نوشته سمیه‌سادات لوح‌موسوی (جمعه بیست‌ونهم اردیبهشتماه ۱۴۰۲) با حضور مریم مشایخی، روانشناس تر‌بیتی و نویسنده اثر در بخش گوشه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

لوح‌موسوی در ابتدای این نشست درباره کتاب «تاج طلا» گفت: مخاطب کتاب نوجوانانی‌ ۱۸ ساله هستند. ما براساس آسیب‌شناسی ۱۵ سال را در نظر گرفتیم. به طور کلی، مخاطب کتاب افرادی هستند که وارد مرحله بلوغ شده‌اند. متاسفانه نگاه بسیار تاریک و سلبی به نوجوانان وجود دارد. احساس کردم اگر بخواهیم همچنان موج منفی به نوجوانان منتقل کنیم، ذهنیت تاریکی شکل می‌گیرد. پس دوران نوجوانی را به‌عنوان تاجگذاری خداوند برای این سن قرار دادم؛ چرا که تمام اتفاقات بلوغ نشان می‌دهد که باید از پل محرک این دوره گذر کرد. به همین دلیل، به دنبال بیان این بودم که بگویم نوجوانی یک رخداد طبیعی است.

وی در ادامه گفت: نام «تاج طلا» به این دلیل انتخاب شد که طلا به عنوان یک ماده شیمیایی تغییرپذیر است و نوجوانان باید با مفهوم تغییر آشنا شوند. نوشتن برای نوجوانان چاقوی دو لبه و یک تابو است. از نظر اجتماعی اصلاح و تر‌بیت دختر بسیار سخت است و قسمت سخت‌تر‌ هویت جنسیتی است.

وی افزود: وقتی بخواهیم بگوییم اجازه دهید یک دختر فعال خطرهای جبران‌پذیر را تجربه کند، آموزش و پرورش و خانواده بسیار مقابله می‌کنند. نگاه کردن در یک بازه متعادل تر‌بیتی و نوشتن از آن سخت است. در سیستم تر‌بیتی یک مادر که سخت‌گیر است، فرستادن دخترش به فوتبال سخت است و اگر بگوییم فضای تر‌بیتی را به سمت موسیقی ببریم، مدیران مدارس علاقه نشان نمی‌دهند. 

نویسنده «تاج طلا» بیان کرد: کودکی که باهوش باشد، از همان دوران کودکی تحت فشار نیست و انتخاب‌های خود را دارد. بنابراین، ما باید هر کدام به اندازه‌ای یک گام به سوی اصلاح فرهنگ نوجوانان برداریم. اگر ما این فرهنگ را اصلاح کنیم، قدمی برای افزایش این ارتباط میان والدین و فرزندان برداشتیم. 

موسوی ادامه داد: زبان نوجوانان را باید آموخت و به آن زبان حرف زد. متاسفانه ما نسل به نسل در برابر این گروه مقاومت کردیم و بین ما و نوجوانان فاصله افتاد. باید تلاش کنیم که کدهایی را وارد کنیم که زبان نوجوانان باشد. 

موسوی با بیان اینکه در دوران نوجوانی یکسری نیازها وجود دارد، افزود: یکسری نیازها به کودکان ما تزریق می‌شود و هرچه فاصله ما با نوجوانان بیشتر شود، این خواسته‌ها بیشتر تزریق می‌شود. برای مثال، نیاز به دیده شدن، محبت کردن و جمال‌گرایی به جایی می‌رسد که نوجوانان ما کاملا درگیر عمل‌های زیبایی شدند. 

وی افزود: در حال حاضر، بسیاری از نوجوانان خواسته‌های نامعقول دارند. اما متاسفانه در بسیاری از مراکز زیبایی ما عمل‌های زیبایی انجام می‌شود و اگر والد پیگیر نباشد، احتمال خطرهای جبران‌ناپذیر زیاد است. آن‌قدر خواسته‌های مختلف به نوجوانان تزریق می‌شود که احساس می‌کند اگر آن خواسته‌ها برآورده نشود می‌میرند؛ اگر والد نیازهای نوجوانان را سازماندهی نکند، نیازهایش از جای دیگر تامین می‌شود.

این نویسنده درباره کتاب دیگر خود با عنوان «ملکا ذکر تو گویم» با اشاره به اینکه معنویت ما در سطح گفتمان با نوجوانان نیست، ادامه داد: برای اینکه ادبیات و زبان نوجوانان ما با یکدیگر یکی نیستند. اگر فرزند ما بداند با هنر به سمت معنویت می‌رود، حتما انتخاب بهتری خواهد داشت. در کتاب «ملکا ذکر تو گویم» نیز براساس این نیاز به دنبال یافتن زبانی بودم که بچه‌ها به سمت معنویت بیایند. چرا که اگر معنویت به ادبیات فرزندان ما نزدیک باشد، حتما آن را درک می‌کنند و به دنبال آن می‌روند.

موسوی درباره نحوه انتخاب دعاها در کتاب «ملکا ذکر تو گویم» گفت: من در یک دوره معنویت‌درمانی شرکت داشتم. از آن دوره وام گرفتم و این دعاها را به زبان روان و ساده به نگارش درآوردم. به بیان دیگر، برداشت آزادی به زبان عربی از متون مفاتیح انجام دادم.

در ادامه این نشست مشایخی، روانشناس تربیتی با اشاره به اینکه سبک نگارش این کتاب علمی و کاربردی است و گفت‌وگوی همدلانه‌ای در آن شکل گرفته است درباره کتاب «تاج طلا» بیان کرد: حس منفی دوران بلوغ از والدین به فرزندان رسیده است و نوجوانان با تر‌س با این دوره برخورد می‌کنند. شروع این کتاب خوب است و پس از آن دوره گذار کودکی به بزرگسالی را مثل یک قطار هوایی تر‌سیم می‌کند و فراز و فرودهای نوجوانی را به‌خوبی نشان می‌دهد. هویت جنسی و موضوع آموزش‌پذیری جنسیتی متشکل از بایدها و نبایدهای متفاوت برای دختران است. آن رهایی‌ که پسران در این زمینه‌ها دارند دختران ندارد. سوال این است که این بایدهایی که دختران می‌شنوند چقدر طبیعی است و چقدر مسئله فرهنگی نیازمند اصلاح است.

مشایخی ادامه داد: در حال حاضر آن‌قدر سرعت تغییر زیاد شده است که ما باید دونده‌های خوبی باشیم. یکی از نکات خوب کتاب صحبت درباره مسائلی است که تابو است. در وهله دوم این کتاب پس از آگاهی‌دهی، روش مدیریت را آموزش می‌دهد. 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از ۲۰ اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به صورت مجازی در ketab.ir آغاز شد، امروز (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) به‌کار خود پایان می‌دهد.

به ما بپیوندید: