در نشست «ظرفيت‌هاي علوم شناختي براي مطبوعات» مطرح شد؛

علوم‌شناختي رتبه اول در دنیا از لحاظ فرصت شغلي است

1402/02/30-22:15

فاطمه باذلي‌ محبوب؛ پژوهشگر دکتری علوم‌شناختي در نشست «ظرفيت‌هاي علوم‌شناختي براي مطبوعات» گفت: علوم شناختي رتبه اول در دنیا از لحاظ شغلی از نظر مجله اسکوپوس است.
به گزارش ستاد خبری سي‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، نشست «ظرفيت‌هاي علوم‌شناختي براي مطبوعات»، (شنبه سی‌ام ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۲) با حضور فاطمه باذلي‌ محبوب؛ پژوهشگر دکتری علوم‌شناختي و عباس پورهدايت، پژوهشگر دكتراي علوم‌شناختي در سراي علمي و فرهنگي ناشران دانشگاهي نمايشگاه كتاب برگزار شد. 
 
باذلي‌محبوب در ابتدا گفت:  شناخت همواره همراه ما انسان ها است و از لحظه ورودمون به این جهان سعی در کشف و شناخت خودمان داریم و علوم شناختی یکی از مهمترین علومی است که موجب شکل گیری شناخت در انسان از محیط پیرامون خودش می شود.  این علم بین رشته ای است که یک سر طیف آن از رشته هایی مانند علوم اعصاب، روان شناسی، فلسفه، زبان شناسی، جامعه شناسی و سر دیگر آن از هوش مصنوعی، رباتیک، شبکه های عصبی مصنوعی و رایانه است. تمام این علوم دانش علوم شناختی را تشکیل می دهند که موجب شناخت بشر از محیط اطرافش می شود.
همچنین در ادامه افزودند: علوم‌شناختي زبان آینده بشر هست و این رشته رتبه اول در دنیا از لحاظ شغلی از نظر مجله اسکوپوس است.  این علم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا پژوهشی علمی درباره مغز و ذهن است و مغز یک ارگان حیاتی در انسان جهت تعاملات بهتر اجتماعی است و به اعتقاد اهل علم کشورهایی که به این دانش دسترسی داشته باشند در آینده بیشتر از ملت هایی که صاحب سلاح اتمی هستند می توانند بر دیگران مسلط شوند زیرا سر و کار این ملت ها با مغز و کنترل آن هست.
 
وي با بيان اينكه رسانه با تغییر و یا تقویت باور مخاطب همراه است و این کار از طریق علوم شناختی که با کارکردهای مغز سر و کار دارد بهتر اتفاق می افتد، همچنین در ادامه در باب اهمیت این علم بیان کردند که: در بیانات بزرگان کشور هم به اهمیت این  رشته اشاره شده که جنگ آينده جنگ شناختي است و اگر كشوري امروز در علوم شناختي و فناوری های مرتبطت با آن عقب بیفتد همان سرنوشت کسانی را خواهد داشت كه از انقلاب صنعتي عقب ماندند. 
 
اين پژوهشگر علوم شناختي درباره نقش رسانه‌ها در علوم شناختي افزود: علوم شناختی می تواند یک ابزار یا عینک جدیدی می باشد که ما به کمک آن می توانیم به پدیده ها نگاه کنیم و این ابزارهای جدید به کمک رسانه می آیند تا میزان اثرگذاری بر روی مخاطب را افزایش بدهند پس بال علوم شناختی و بال رسانه باید با هم ترکیب شوند تا به توسعه کشور کمک کند.
 
باذلي‌ محبوب بر نقش دو مؤلفه اعتماد و اعتبار در تأثيرگذاري رسانه‌ها به مخاطبان تأكيد كرد و گفت: مخاطب بايد در ابتدا رسانه را دوست داشته باشند و بعد بتوانند آن را درک کنند و بر عکس آن هیچوقت امکان پذیر نمی باشد اگر پیوند مخاطب با رسانه افزایش پیدا کند تاثیر گذاری پیام بیشتر می شود و آن اعتماد که گفته شد یک بُعد شناختی دارد و بُعد دیگر آن عاطفی است که حتما در نگاه به رسانه باید اینها را در نظر بگیریم. 

اين پژوهشگر دکتری علوم شناختي با اشاره به اينكه در زمينه تحلیل شبكه‌هاي اجتماعي از منظر علوم‌شناختي در کشور ما بیشتر كار شده است، بيان كرد: شبكه‌هاي اجتماعي از مخاطبان بسياري برخوردار است و داده های بیشتری در دسترس است و با تکیه بر هشتگ ها و یا  میزان پسندیدن مطالب می توان به  احساسات و نگرش افراد پی برد و حتی رفتار ملیت های مختلف را تحلیل و آنالیز کرد.

باذلي محبوب ادامه داد: هوش مصنوعي نیز از زمینه های کاری و پژوهشی این علم است و در این زمینه بسيار فعال هستيم. اين تكنولوژي قبل‌تر از علوم‌شناختي وارد مباجث روز شده است و بهتر كاربردهاي آن در علوم‌شناختي مشخص شده است.  همانطور که پیشتر گفتیم یک سر طیف این علم ربات و ماشین ها هستند و اینها نوعی پدیده های ذهمند هستند که از طریق این علم ربات هایی ساخته شود که بتواند فکر، محاسبه، احساس، تصمیم گیری کند و رفتار هوشمندانه داشته باشد.
 
پورهدایت در ادامه اين نشست گفت: مطالعات انجام شده در زمینه علوم شناختی می‌تواند بخش زیادی از نیاز صنعت را در زمینه ارتباط با مخاطبین و اصلاح ساختارها برطرف نماید و این امر مستلزم کاهش فاصله بین فضای علمی و مطبوعات در کشور است.
 
وي علوم شناختي را علم فرآیندهای مغزي عنوان كرد و گفت: علوم شناختي به‌طور اكادميك فرآيندهاي مغزي را مطالعه می‌کند كه با دریافت و پردازش اطلاعات از دنياي اطراف خود آن‌را تبدیل به اطلاعات و دانش نموده و فرد براساس آن تصمیم‌گیری می‌کند. در طول تکامل احتمال بقای انسان اولیه با داشتن عملکردهای شناختی بهتر و پردازش اطلاعات درست بیشتر میشد، در نتیجه گرایش به کسب اطلاعات بصورت یک نیاز تکاملی در انسان‌ها باقی ماند. 

اين دكتراي علوم‌شناختي در پایان گفت: رسانه‌هاي مكتوب در گذشته توانستند پاسخگوی نياز تكاملي افراد به اطلاعات قابل وثوق باشند. اما پيشرفت تكنولوژي باعث شد تا اطلاعات در زمان بسیار کوتاه‌تری به دست مخاطبین برسد  و این سوگیری در افراد ایجاد شود که دریافت سریع اطلاعات مساوی با مطلع بودن است، در حالیکه بدلیل ساختار متفاوت رسانه‌های جدید بسیاری از این اطلاعات می‌تواند جعلی باشد. تغییر ساختار رسانه‌ها و آگاهی‌بخشی بیشتر در این زمینه به افراد می‌تواند اصلاح‌کننده الگوی دسترسی به اطلاعات و دانش شده و پاسخگوی نیاز افراد به کسب اطلاعات قابل اعتماد شود.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برپا شد.

به ما بپیوندید: