در آیین تجلیل از دست‌اندرکاران سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح شد؛

میلیون‌ها نفر در یک فضای آرام و با نشاط از نمایشگاه کتاب بازدید کردند/ آیینی برای استمرار نمایشگاه سی و چهارم

1402/04/27-21:36

یاسر احمدوند گفت: حجم انبوه حضور مردم در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شگفت‌آور بود. میلیون‌ها نفر در یک فضای آرام و با نشاط از این نمایشگاه بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، آیین تجلیل از دست‌اندرکاران سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شامگاه دوشنبه (۲۶ تیرماه ۱۴۰۲) با حضور محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند؛ رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی؛  قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، دست‌اندرکاران و نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای همکار در برگزاری این رویداد فرهنگی برگزار شد.
 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین بیان کرد: این آیین فرصت مغتنمی برای شکر و تشکر است. خداوند متعال عنایت کرد کار پیچیده و دشوار برگزاری سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به شکل بسیار خوب به پایان  برسانیم. خداوند را برای این عنایت و تفضل شکر می‌کنیم. در لحظه لحظه روزهای برگزاری سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و چند ماه قبل که کار نمایشگاه آغاز شده بود، اضطراب داشتیم. تصور نمی‌کردم نمایشگاه با این کیفیت و این سطح از مطلوبیت برگزار شود. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بازدید چند ساعته از سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشتند و در صحبت‌های خود از الفاظ شکرآفرین استفاده کردند و چه افتخاری بالاتر از اینکه رئیس‌جمهور محترم نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کردند و زمان مغتنم و مفصلی را به بازدید از  بخش کودک و  نوجوان نمایشگاه اختصاص داده و نکات ارزنده‌ای را مطرح کردند. معاون اول رئیس‌جمهور، مسئولان هیئت دولت، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و... نیز از این رویداد فرهنگی بازدید کردند. 
 

احمدوند ادامه داد: حجم انبوه حضور مردم در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شگفت‌آور بود. میلیون‌ها نفر در یک فضای آرام و با نشاط از این نمایشگاه بازدید کردند. به این جمعیت یک لیوان آب رایگان هم داده نشده بود. مردم در یک اجتماع بزرگ فرهنگی شرکت و برای خرید کتاب هزینه کردند. این یک حرکت افتخارآمیز است که در کشور میلیون‌ها نفر از مردم حول محور کتاب در یک فضا جمع می‌شوند، درحالی‌که می‌توانند در منزل به‌صورت مجازی و برخط کتاب‌های مدنظر خود را خریداری کنند. 

 

رئیس سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پایان گفت: افراد حاضر در این آیین، بار سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به دوش گرفتند. از تک تک شما تشکر می‌کنم، کار بزرگی به دست شما صورت گرفته است. همچنین باید تشکر ویژه‌ای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم که تمام‌قد از ماه‌ها قبل از برگزاری نمایشگاه به مسائل مختلف این رویداد فرهنگی اهتمام داشتند. ایشان در ایام برگزاری سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هر روز در نمایشگاه حضور یافته و مسائل را پیگیری می‌کردند و حمایت همه‌جانبه داشتند. ما قدردان این حمایت‌ها هستیم. از همکارانم در بخش‌ها و کمیته‌های مختلف که کار سختی در این نمایشگاه بر عهده داشتند نیز تشکر می‌کنم. دستگاه‌های مختلف برای برگزاری نمایشگاه بدون چشمداشت مالی و اعتباری پای کار آمدند. به‌عبارتی درک ملی از اهمیت این کار وجود داشت. تجربه‌های اینچنینی را در جای دیگر سراغ ندارم. دستگاه‌های مختلف کارها را بدون تنش پیش می‌بردند. از شرکت ملی پست، خدمات شهری، بانک ملی، بخش‌های مختلف نیروی انتظامی، دستگاه‌های امنیتی، پلیس راهور، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، بخش‌های فعال در حوزه دیپلماسی فرهنگی، وزارت امور خارجه، مجموعه گمرک و سایر نهادها و دستگاه‌های همکار در برگزاری این رویداد تشکر و قدردانی می‌کنم. 

 

نمایشگاه سی‌وچهارم، تابلویی افتخارآمیز در حوزه فرهنگ و هنر/  آیینی برای  استمرار نمایشگاه سی و چهارم
علی رمضانی نیز در این آیین با اشاره به اینکه بزرگترین پروژه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دوره سی‌وچهارم خود را با همکاری همه نهادها و دستگاه‌ها پشت‌سر گذاشت، بیان کرد: اعضای شورای سیاستگذاری، مسئولان و دستگاه‌های مختلف دست به دست هم دادند تا این دوره از نمایشگاه تابلوی افتخارآمیز دیگری به تابلوهای افتخارآمیز حوزه فرهنگ و هنر اضافه کند. برخی از ابعاد سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که به‌دست دست‌اندرکاران این جمع رقم خورد به این موضوع برمی‌گردد که ما در حوزه فرهنگ و هنر عنصر تحول‌آفرینی برای اجتماعی مانند کتاب داریم. بزرگترین اقدام دولت مردمی بعد از کرونا، بازگشایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود که به‌صورت متمرکز در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد. این نمایشگاه توانست فضای عمومی جامعه ایرانی را از مسائلی که در دوره کرونا ایجاد شده بود، نجات دهد و به حالت عادی برگرداند.

 

قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نمایشگاه پرنشاط و به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نمایشگاه  شوق‌آفرین توانست فضای اجتماعی را به تعادلی برساند که بسیاری از فعالیت‌ها از سر گرفته شود. اینکه فعالیت به این گستردگی در قلب پایتخت در نظام اسلامی با این حجم از استقبال مخاطبان برگزار شود، از افتخارات نظام است و افتخار بالاتر اینکه مردم حول محور کتاب دور هم جمع شوند. در کشورهای دیگر برای حضور مردم در کنار هم به مسائلی متوسل می‌شوند که مورد تمسخر ملت‌های دیگر قرار می‌گیرد. اما در ایران فرهنگی کتاب محور وحدت مردم، نشاط اجتماعی و رفت و آمد خانوادگی است. شاید می‌شد رویداد امشب را به نحو دیگری رقم زد، اما این آیین را استمرار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌دانم. بعد از برگزاری سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دستور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فرایند نمایشگاه سی‌وپنجم آغاز شد. امشب دور هم جمع شدیم تا برای برگزاری سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تجدید قوا کنیم تا این رویداد فرهنگی بهتر از دوره‌های قبل برگزار شود. اگر همت جمعی مجموعه دستگاه‌های مختلف نبود، خلق این تصاویر امکان‌پذیر نبود.  امیدوارم این توفیقات مستمر باشد. 

 

جابجایی ۸۳۵ هزار مرسوله کتاب در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
محمود لیائی؛ مدیرعامل شرکت ملی پست در بخش دیگری از این آیین، گفت: در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حدود ۸۳۵ هزار مرسوله در کل کشور جابه‌جا شد که از این تعداد حدود ۱۴ هزار و ۷۰۵ مرسوله در راستای شعار عدالت‌محوری دولت سیزدهم برای روستاها و حدود ۷۲۱ هزار مرسوله در شهرهای مختلف توزیع شد. میانگین مدت زمان سیر مرسوله حدود سه و نیم روز بود، به این معنا که از ابتدای سفارش تا رسیدن مرسوله به دست مخاطب سه و نیم روز طول کشید. سیر پیمایش کتاب‌هایی که به‌دست گیرنده‌ها رسید ۱۳۲کیلومتر بود. دورترین مرسوله از سردشت به چابهار با طی پنج روز به‌دست خریدار رسید. در این نمایشگاه مهمترین مشکل ما عدم آدرس‌نویسی درست پستی از سوی خریداران بود. اصلاح آدرس‌نویسی، رساندن مرسولات را ساده‌تر می‌کند. درصد موفقیت توزیع مرسولات در  سی و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نیم درصد بیشتر از سال گذشته بود. امیدوارم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال آینده با موفقیت بیشتری بتوانیم مرسولات را به‌دست مخاطبان برسانیم.


مردم صاحبان اصلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستند
سیاوش صلواتیان؛ دبیر بیستمین جشنواره کتاب و رسانه نیز در این آیین با ارائه توضیحاتی درباره «رویداد ایده‌پردازی نمایشگاه دوست داشتنی من» در سی وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیان کرد: مردم صاحبان اصلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان بزرگترین رویداد مردمی هستند. بهترین کسانی که می‌توانند برای بهتر شدن نمایشگاه پیشنهادهایی ارائه کنند، خود مردم هستند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم به سراغ خود مردم برویم و از ایده‌های آنها برای برگزاری هر چه بهتر سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران استفاده کنیم. بنابراین فراخوان «رویداد ایده‌پردازی نمایشگاه دوست داشتنی من» همزمان با سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد. براساس این فراخوان هزار نفر ۲۵۰۰ ایده ارسال کردند. این ایده‌ها از ساده‌ترین مسائل تا مسائل ماهیتی که می‌توانست ماهیت نمایشگاه را دچار تغییر کند، برای ما ارسال شده بود.

 

وی ادامه داد: بیشترین مشارکت ایده‌پردازان افراد ۱۸ تا ۲۴ سال و دانشجویان با رشته‌های تحصیلی روان‌شناسی، کامپیوتر، حقوق و... بودند. بر اساس پراکندگی جغرافیایی ایده‌های ارسالی، ۳۳ درصد مشارکت‌کنندگان از استان تهران و سپس استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و  قم بودند. مسن‌ترین ایده‌پرداز یک فرد ۷۳ ساله از تهران و جوان‌ترین ایده‌پرداز یک کودک ۷ ساله از خوزستان بود. از دورترین نقاط استان سیستان و بلوچستان ایده ارسال شده بود و یک فرد ۴۰ ایده ارسال ثبت کرده بود.

 

صلواتیان در پایان گفت: ایده‌هایی که هیئت داوران و مردم انتخاب می‌کنند، وارد فرایند پیاده‌سازی خواهد شد. این ایده‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران برای سی و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیاده‌سازی خواهد شد. سامانه «رویداد ایده‌پردازی نمایشگاه دوست داشتنی من» مجددا بازگشایی می‌شود تا شما دست‌اندرکاران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز به مدت سه روز در بخش ایده‌پردازی جمعی مشارکت کنید.

به ما بپیوندید: