در حاشیه برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تاجیکستان صورت گرفت؛

عرض ارادت شاعر ایرانی به ساحت پیامبر اکرم(ص) در جمع ایرانیان مقیم تاجیکستان

1402/07/12-07:12

جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) همزمان با اولین روز از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تاجیکستان با حضور ایرانیان مقیم این کشور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) همزمان با اولین روز از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تاجیکستان با حضور ایرانیان مقیم تاجیکستان در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور برگزار شد. در این آیین، علیرضا حقیقیان؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، مصطفی محدثی خراسانی؛ شاعر، داور ادوار مختلف و عضو پيشين هیئت علمی جشنواره بین‌المللی شعر فجر و محمدعلی رکنی؛ نویسنده حضور داشتند.

در ابتدای این آیین مصطفی محدثی خراسانی اشعار زیر را در وصف پیامبر اکرم(ص) خواند:

هر صبح شکوه سرمدی می‌بینم

هرشب نفخات احمدی می‌بینم

هستی چو بهار جوشش نام شماست

گل‌ها همه را محمدی می‌بینم

***

خورشید اگر به مهر تابنده شده ست

وز عطر بهار شهر آکنده شده ست

تغییر نیامده ست در لیل و نهار

ذرات تو در جهان پراکنده شده ست

***

هلا جان من و جان دوشنبه

سر شعر است و سامان دوشنبه

زبان فارسی تا زندگی هست

پل پیوند تهران و دوشنبه

***

گل محمد

صلوات تو، بهاره

بوی سبزه، بوی گندم

صلوات تو شکفتن

صلوات تو تبسم

تویی رحمت دو عالم

تو پیام آور وحدت

تویی سرچشمه خوبی

تویی دریای کرامت

فصل صبح و روشنایی

بعد اون شبای ممتد

فصل آرامش دنیا

زیر سایه محمد

تو با اون خلق کریمت

خاک و آسمونی کردی

به همه، حتی به دشمن

مهر و مهربونی کردی

توی آینه تو دیدیم

تصویر کامل عشقو

تو نشون دادی به مردم

راه سرمنزل عشقو

آسمون دل دنیا

از گرفتگی رها شه

اگه باز گل محمد

عطر روز آدما شه

 

در ادامه این آیین محمدعلی رکنی درباره ویژگی‌های آسمانی و زمینی پیامبر(ص) و ارتباط هنر و ادبیات با رسول اکرم(ص) توضیح داد و گفت: درخصوص ویژگی‌های آسمانی پیامبر اکرم(ص) می‌توان به این حدیث از زبان حضرت محمد(ص) اشاره کرد که فرموده‌اند بین من و خدا زمان‌هایی است که هیچ ملک مقرب و پیامبری نشنیده است. پیامی که رسول الله داشت این بود که ما هم می‌توانیم به این مقام قرب الهی برسیم.

 

وی با اشاره به یکی از آثار خود به نام «پیامبر بی‌معجزه» بیان کرد: یکی از مباحثی که سعی کردم در این رمان به آن بپردازم این بود که انسان حامل پیام و هدایت باید این مسیر را چشیده باشد و بعد آن را منتشر کند. راهی که پیامبر(ص) به ما نشان می‌دهد تا به این‌ مقام برسیم این است که سبک زندگی خاتم‌الانبیا(ص) را در پیش بگیریم. با اطاعت از پیامبر و خدا می‌توانید به این مقام برسید.

 

محمدعلی رکنی در پایان گفت: باید در اخلاق به تکامل برسیم و اهل بخشش و گذشت باشیم. رسول خدا می‌فرمایند کسانی در امت من به من نزدیک‌ترند که بیشتر اهل بخشش، گذشت و خوش اخلاق باشند. ادبیات و رمان می‌تواند حامی این زیست پیامبر (ص) در هر دو معنا باشند.

 

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تاجیکستان از یازدهم مهر ماه ۱۴۰۲ آغاز به کار کرده و تا سیزدهم مهر ماه ۱۴۰۲ به کار خود ادامه می‌دهد.

به ما بپیوندید: