سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد؛

نتوانستیم به قول‌های خود در زمینه تکمیل شهر آفتاب عمل کنیم

1402/12/15-08:37

علیرضا نادعلی گفت: امسال هم نمی‌توانیم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مجموعه شهر آفتاب را مطالبه‌ کنیم، زیرا نتوانستیم قول‌های خود را در حوزه شهری انجام دهیم.

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران به نقل از ایبنا، نشست خبری علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران دوشنبه (۱۴ اسفند ۱۴۰۲) در باغ نگارستان برگزار شد.


در این نشست نادعلی درباره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای تهران، عنوان کرد: موضع رسمی شورای اسلامی شهر تهران این است که همه نمایشگاه‌های بزرگ و رویدادهای پُرمراجعه باید در شهر آفتاب باشد و حتی نسبت به برگزاری نمایشگاه‌هایی که در سئول یا مصلی برگزار می‌شود، نقد وجود دارد.


وی ادامه داد: برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب بین شورای شهر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت رفت و آمد بسیاری انجام شد؛ زیرا معتقدیم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بزرگترین رویداد ملی و بین‌المللی فرهنگی است و موضع مدیریت شهری این بود که در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شود.


نادعلی با بیان اینکه دو سال قبل، جلساتی برگزار و درباره ویژگی‌های محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صحبت شد، افزود: در جلسه‌ای با معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، اعلام شد، متراژ و مساحت مورد نیاز برگزاری نمایشگاه کتاب، حدود ۹۰ هزار مترمربع است که مهیا نشد. برای نمایشگاه کتاب سال ۱۴۰۲ نیز طبق برآورد اولیه با ساختمان‌های مرکز تجارت، ۹۰ هزار متر مربع قابل انجام بود اما به گفته مسئولان، ساختمان‌ها مناسب نمایشگاه نبود و لازم بود که در مجموعه سوله افزوده شود.


به‌گفته وی، در این زمینه تلاش شد، این اتفاق بیفتد اما شرایط مهیا نشد و امسال هم تزریق پول و بودجه مناسب صورت نگرفت؛ در اصل آن چیزی که وظیفه مدیریت شهری برای اضافه کردن سطح نمایشگاهی بود، رخ نداد؛ امسال هم نمی‌توانیم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مجموعه شهر آفتاب را مطالبه‌ کنیم، زیرا نتوانستیم قول‌های خود را در حوزه شهری انجام دهیم.
نادعلی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره سرنوشت ساماندهی راسته کتاب، گفت: شورای شهر پافشاری می‌کند که طرح راسته کتاب توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نهایی شود، نگاه شورای شهر به راسته‌ها این است که کاری نشود که بحث راسته ۱۷ شهریور تکرار شود.


وی با بیان اینکه در این زمینه بحث راسته کتاب مورد تایید شورای شهر است، افزود: اگر بهسازی مورد نظر شورا، جلوی بازار کتاب روبه‌روی دانشگاه تهران اتفاق بیفتد، بساط دستفروشان غیرقانونی کتاب برچیده می‌شود و به نفع ناشران و کتابفروشان نیز خواهد بود.


نادعلی با بیان اینکه طرح راسته کتاب یکسری عوارض فیزیکی، ساماندهی دستفروشان و فضای سبز است، توضیح داد: تلاش می‌کنیم که با بهسازی فضا محلی کتاب‌بازانه و دوست‌داشتنی برای اهل کتاب را در این راسته ایجاد کنیم.


به‌گفته وی، طرح ساماندهی راسته کتاب بار دیگر در برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳ قرار داده شده است و تلاش می‌کنیم طی یک‌سال آینده به نتیجه برسد.

به ما بپیوندید: