نمایشگاه کتاب فاصله ناشر و مؤلف را کم میکند
1403/02/22-14:04
سرپرست انتشارات جامجم با توجه به مشاهداتش معتقد است که سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، فاصله بین ناشر و مؤلف را کم میکند و فضایی را ایجاد کرده است که به جای تبادل کتاب، تبادل اندیشه و فکر صورت گیرد.
محمود اکرامیفر، شاعر و منتقد به ستاد خبری سیو پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با دورههای قبلی تفاوت دارد. این نمایشگاه تلاش میکند که فاصله بین ناشر و مؤلف را کم کند و فضایی را ایجاد کرده است که در آن به جای تبادل کتاب، تبادل اندیشه و فکر صورت بگیرد.
وی افزود: خوشبختانه افرادی که برای خرید کتاب به نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران میآیند، صرفاً با توجه به جلد کتاب، کتاب را نمیخرند و با فروشنده کتاب یا کسی که پشت میز غرفه ایستاده است، وارد چالش محتوایی میشوند؛ در واقع امروز خریدار کتاب هوشمندانهتر و هدفمندتر کتاب را انتخاب میکند.
سرپرست انتشارات جامجم گفت: باور من این است که سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از یک فروشگاه کتاب به یک مرکز تبادل فکر و اندیشه تبدیل شده است. از نظر من ما داریم به یک نمایشگاه کتاب نزدیک و از فروشگاه کتاب دور میشویم. به همین خاطر است که اکثر غرفههای نمایشگاه مکانی برای بحث شدهاند و فقط برخی از ناشران بزرگ فروش دارند.
وی در نظر گرفتن محلهایی برای برگزاری نشستهای نقد و بررسی در سطح نمایشگاه را کار خوبی دانست و ادامه داد: این کار باعث میشود که سطح سواد فرهنگی مخاطب بالا برود، البته کمتر پیش میآید کسی که برای خرید کتاب به نمایشگاه میآید حوصله و فرصت اینکه در جایی بنشیند و به صحبتهای منتقدان گوش کند، ندارد، بنابراین میزان استقبال فیزیکی و ظاهری از برنامههای سالنهایی با هدف موردنظر فاصله دارد.
این منتقد ادامه داد: گابریل تارد، جرمشناس و جامعهشناس فرانسوی میگوید که در شرایط جدید کلام بال پیدا کرده است و نظریه کلام بالدار را مطرح میکند؛ نظریه کلام بالدار میگوید به جای آنکه مخاطب به جایی برود تا پیام را بگیرد، پیام باید پیش مخاطب برود که رسانهها میتوانند این کار را انجام دهند.
سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir بهصورت مجازی برگزار میشود.