خبرنگاری و بلاگری دو مقوله مجزا هستند
1403/02/22-20:02
احسان رضایی فعال رسانهای و منتقد ادبی معتقد است که بلاگری و خبرنگاری دو مقولهاند. خبرنگار یک سوژه و مسئله را بررسی میکند و به مسائل بهطور دقیق میپردازد، اما بلاگر معرفیکننده است.
به گزارش ستاد خبری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، نشست «از خبرنگاری تا بلاگری» شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در چهارمین روز از برپایی نمایشگاه در «کوشک کتاب» برگزار شد. در این نشست احسان رضایی، مصطفی وثوقکیا و صادق وفایی در «کوشک کتاب» حاضر شدند.
هیچ وقت خبرنگار ششدانگ کتاب نداشتهایم
در ابتدا، احسان رضایی در پاسخ به اینکه چرا از روزنامهنگاری به بلاگری رسیدهایم، این مصرع سعدی را خواند، «عشق و دوام عافیت مختلفند سعدیا».
او سپس گفت: خبرنگاری و بلاگری دو مقولهاند؛ خبرنگار یک سوژه و مسئله را بررسی میکند و به مسائل بهطور دقیق میپردازد.
رضایی با اشاره به اینکه خبرنگار اظهارنظر شخصی ندارد، ادامه داد: خبرنگار در نهایت به نتایج دقیق و آشکارسازی حقایق میپردازد، اما بلاگر تنها یک معرفیکننده است.
او خلا خبرنگاران تخصصی و جریانساز کتاب را علت دیگری دانست که موجب دیدهشدن فعالیت بلاگرها شده است.
این فعال رسانهای ادامه داد: ما اگر گذشته را جستوجو کنیم هیچ خبرنگاری نداشتهایم که با متن و نوشتهای که داشته است بتواند باعث تجدید چاپ یک کتاب و برعکس آن نفروختن یک کار شده باشد. پس ما هیچوقت خبرنگار ششدانگ کتاب نداشتهایم.
مقایسه خبرنگاری با بلاگری درست نیست
در ادامه، مصطفی وثوقکیا، خبرنگار، ساحت بلاگری با ساحت رسانه و خبرنگاری را دو موضوع کاملا متفاوت دانست و با تاکید براینکه مقایسه این دو درست نیست، گفت: خبرنگار در قالب یک رسانه و در بستر انتشار مشخصی، به صورت تخصصی در شاخههای متعدد کار میکند و بعضی وظایف و سوژهها را پیگیری میکند که الزاما مورد علاقه عموم نیست.
او معرفی کتاب در بستر پلتفرمها را رهاورد فضای جدید فناوری دانست و تاکید کرد: بلاگری حاصل پیشرفت تکنولوژی است که ضرری ندارد. بلاگرها در این مسیر کسب درآمد دارند و بخاطر همین آنها در انتخاب و معرفی کتابها به فضاهای سلبی وارد نمیشوند و اشارهای به نقطه ضعف ندارند.
پرداختن به کتاب در رسانه رسمی
در بخش دیگر این نشست صادق وفایی (نویسنده و خبرنگار) در پاسخ به اینکه آیا ناشران همچنان تمایل به انتشار اخبار در رسانههای رسمی دارند، گفت: تمایل ناشران برای ثبت اخبارشان در رسانههای رسمی و یا تمایلنداشتن آنها یک مسئله فراگیر نیست هرچند ما هماکنون تجربه همه اینها را داریم.
او نقد کتاب توسط خبرنگار و انتشار در رسانههای رسمی را یک قالب شریف و اصیلتر معرفی کرد و ادامه داد: من فکر میکنم پرداختن به یک کتاب در رسانه رسمی ماندگاری بیشتری دارد، چراکه بلاگری کتاب در قالب اینستاگرام حتما به زودی شکل جدیدتر میگیرد و عوض میشود.
این فعال رسانهای عنوان کرد: در فضای بلاگری کتاب، جریان متفکر و فلسفی عمیق کتاب معرفی نمیشود. هرچند در مواردی کتابهایی که زرد نیستند در این قالب قرار گرفتهاند و نمونه آن کتابی از شخص من بوده است.
درنهایت وثوقکیا گفت: رشد بلاگرها مایه تعجب نیست، چراکه فضای مجازی روزبهروز پیشرفت میکند و همین فضا به فروش کتاب منجر میشود. با این حال، مسئله مایهتاسف افت رسانههای رسمی است که باید فکری برایشان کرد. این مسئله که یک رسانه رسمی تعداد بازدید صفحات آن افت کرده قسمت غمانگیز مسئله است.
سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار میشود.