مخاطبشناسی مهمترین اصل تولید محتواست
1403/02/25-16:27
حمید شاهآبادی گفت: ما تنها مهرهای از شطرنج پیچیده فرهنگ جهانی هستیم و دشمنان ما هم مهرههای دیگر آن هستند که دارند کارهای زیادی انجام میدهند.
حمید شاهآبادی، معاون سابق صدای جمهوری اسلامی ایران، در گفتوگو با ستاد خبری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، خواسته مخاطب را مهمترین اصل در تولید محتوا دانست و ادامه داد: ما در عرصه تبلیغات و معرفی باید ببینیم مخاطب کجا ایستاده است. گاهی اوقات نقطهای را تعیین میکنیم که خودمان در آنجا ایستادهایم و به آن نقطه تعلق داریم و از همه دعوت میکنیم که به این نقطهای که ما هستیم بیایید.
شاهآبادی عرصه فرهنگ جهانی را شطرنجی پیچیده خواند و گفت: واقعیت این است که در این شطرنج پیچیده، تنها بازیگران عرصه فرهنگ ما نیستیم و تنها مهرهای از آن محسوب میشویم؛ در حالی که دشمنان ما هم مهرههای دیگر این شطرنج هستند و کارهای زیادی هم انجام میدهند.
وی ادامه داد: اگر ما یک عدد رمان تولید میکنیم آنها ۱۰ رمان تولید میکنند، اگر ما یک شخصیت، کاراکتر یا قهرمان خلق میکنیم آنها ۱۰ برابر زورشان بیشتر از ماست، زیرا باورهایشان با ما متفاوت است و به علایق و سلایق مخاطب بیشتر از ما توجه میکنند.
حمید شاهآبادی با تاکید بر اینکه ما باید نقطه عزیمتمان را در ارتباط با مخاطب اصلاح کنیم و ببینیم مخاطب کجا ایستاده است ادامه داد: اگر مخاطب ما در ایستگاه روانشناسی ایستاده و از این طریق راهش را پیدا کرده و با آن نوع کتاب رشد میکند ما باید در آن ایستگاه خیمه بزنیم و حرف و اندیشههای دینی و مبانی فکری درست انقلاب اسلامی را از آنجا به مخاطب منتقل کنیم.
معاون پیشین صدای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه فرهنگ کتابخوانی نسبت به گذشته در حال رشد است گفت: ما امروز نباید اصرار به فیزیک کتاب داشته باشیم. آن چیزی که نگرانکننده است این است ما تصور میکنیم با وجود درگاههای متفاوت انتشار محتوا باید حتما مخاطب را از این درگاهها جدا کنیم و پای کتاب بنشانیم، این درحالی است که ما باید محتوای کتابها را در قالب فضای آن درگاهها دربیاوریم و در اختیار مخاطب قرار دهیم.
وی ادامه داد: بنابراین خلایی که ما امروز حس میکنیم این نیست که چرا مردم ساعتها وقتشان را در فضای مجازی سپری میکنند بلکه مسئله این است که چرا محتوایی که در فضای مجازی ساماندهی میشود برگرفته از کتابهای خوب نیست؟
حمید شاهآبادی با تاکید بر اینکه در تولید اثر رسانهای باید به استانداردهای مربوط به آن توجه کنیم افزود: امروز مردم محتوایی برایشان جذاب است که کوتاه، تصویری، تند و سریع و جذاب باشد و ما در تولیدات خودمان باید به این نکات توجه ویژه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه ما تا همین چند وقت پیش به کتابی که پیدیافش میکردیم، کتاب الکترونیک میگفتیم و فکر نمیکردیم که با یک پیدیاف کردن، واقعا کتاب الکترونیک نداریم افزود: این مسیر رو به رشدی است و به نظرم گامهای خوبی به سمت جلو برداشته شده است و انشالله بهتر و بیشتر هم خواهد شد.
سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار میشود.