فرزانه ناصرخاکی مطرح کرد:

نمایشگاه کتاب مدرسه‌‌ای بزرگ و زنده است

1404/02/14-12:00

فرزانه ناصرخاکی، مدیر روابط‌عمومی انتشارات «شهرقلم» معتقد است نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فقط یک محل فروش نیست؛ مدرسه‌ای بزرگ و زنده است که اگر درست استفاده شود، می‌تواند بذر علاقه به مطالعه مفید و ماندگار را در دل مردم بکارد.


 فرزانه ناصرخاکی، مدیر روابط‌عمومی انتشارات «شهرقلم» در گفت‌وگو با ستاد خبری سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: بازدید از نمایشگاه کتاب و گفت‌وگو با دوستداران کتاب می‌تواند به‌عنوان منبعی ارزشمند برای ایده‌یابی و تولید محتوا برای کودک‌ونوجوان عمل کند. این تعاملات نه‌تنها به شناخت بهتر نیازها و سلیقه‌های مخاطبان کمک می‌کند، بلکه الهام‌بخش خلق آثار جدید و خلاقانه است.

 

 ناصرخاکی با اشاره به اهمیت شناخت نیازها و سلایق کودکان و نوجوانان عنوان کرد: گفت‌وگو با والدین، معلمان و کودکان در نمایشگاه کتاب، فرصتی است تا به طور مستقیم متوجه شوید چه موضوعاتی برای آن‌ها جذاب است و چه محتواهایی در بازار کمبود دارد. این ارتباط نزدیک می‌تواند به تولید محتوایی متناسب با نیازهای واقعی مخاطبان منجر شود.

 

 وی بازدید از تازه‌ترین کتاب‌ها و سبک‌های تصویرگری در نمایشگاه را امر ضروری برای اهالی قلم دانست و گفت: الهام از الگوهای محبوب، به نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا ایده‌هایی می‌دهد که چه نوع داستان یا محتوایی می‌تواند موفق‌تر باشد. آشنایی با موضوعات داغ روز، به بهبود کیفیت آثار کمک خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: صحبت با علاقه‌مندان کتاب و نویسندگان دیگر، می‌تواند ذهن خلاق شما را بازتر کند و جرقه‌هایی از داستان‌های تازه یا پروژه‌های نوآورانه ایجاد کند. این تبادل نظرها به غنای محتوای تولیدی کمک می‌کند.

 

 ناصرخاکی معتقد است: مکالمه با ناشران و نویسندگان دیگر، به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه نوع کتاب‌هایی راحت‌تر چاپ و پخش می‌شوند و کدام فضاها در بازار هنوز اشباع نشده‌اند. این شناخت می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های بهتر در زمینه تولید محتوا منجر شود. به‌طورکلی، بازدید از نمایشگاه کتاب به‌عنوان یک فرصت بی‌نظیر برای شناخت بهتر بازار و ایجاد محتوای جذاب و متناسب با نیازهای مخاطبان عمل می‌کند.

 

ناصرخاکی افزود: باوجود همه چالش‌ها، چند عامل قوی باعث شده نمایشگاه کتاب تهران همچنان مهم و مؤثر باقی بماند. نخست اینکه کتاب همچنان یک «ارزش فرهنگی» است و در ایران، کتاب و کتاب‌خوانی هنوز یک جایگاه افتخارآمیز دارد و حتی کسانی که کم‌تر مطالعه می‌کنند، خرید کتاب را نشانه اهمیت به فرهنگ می‌دانند. نکته دوم توسعه دیدار مستقیم با ناشران و نویسندگان است. نمایشگاه فرصتی است که آدم‌ها می‌توانند بدون واسطه با نویسندگان صحبت کنند، با ناشران آشنا شوند، کتاب‌های جدید یا خاص را کشف کنند. نکته سوم دسترسی به کتاب‌های متنوع با قیمت بهتر است به‌ویژه در سال‌های اخیر که گرانی کتاب مشکل‌ساز شده، در نمایشگاه تخفیف‌های ویژه‌ای ارائه می‌شود که باعث شده خیلی‌ها خرید سالانه کتابشان را از همین نمایشگاه انجام دهند. نکته بعدی این است که نمایشگاه یک «جشن فرهنگی» است و بسیاری از خانواده‌ها، مدارس و معلمان، بازدید از نمایشگاه را یک رویداد هیجان‌انگیز و آموزشی می‌دانند و در نهایت اینکه نمایشگاه کتاب حسی قوی از تعلق ایجاد می‌کند که شور و انگیزه تازه‌ای به مخاطب می‌دهد.

 

 فرزانه ناصرخاکی، با بیان اینکه اگر بازخورد مردم جدی گرفته شود و فقط به گزارش‌های رسمی بسنده نشود، نمایشگاه کتاب می‌تواند جهان مشترکی بسازد، تأکید کرد: نمایشگاه کتاب تهران، اگر درست برنامه‌ریزی و هدایت شود، می‌تواند نقش بسیار مؤثری در آگاهی‌بخشی و هدایت مردم به‌سوی مطالعه مفید ایفا کند.

 

 از نظر این عضو انتشارات «شهرقلم»، نمایشگاه کتاب فقط یک محل فروش نیست؛ مدرسه‌ای بزرگ و زنده است که اگر درست استفاده شود، می‌تواند بذر علاقه به مطالعه مفید و ماندگار را در دل مردم بکارد.

 

 سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. همزمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه کتاب ۱۴۰4 تهران، بخش مجازی نمایشگاه نیز در سامانه  https://book.icfi.ir/ امکان خرید غیرحضوری کتاب را برای علاقه‌مندان مهیا می‌کند.

به ما بپیوندید: