
اوج کتابآرایی ایرانی در قرآن کریم است
1404/02/20-19:31
محمد شمخانی در نشست «هنر کتاب آرایی در فرهنگ ایرانی اسلامی» معتقد است اوج کتابآرایی ایرانی را در کار روی قرآن کریم شاهد هستیم.
به گزارش ستاد خبری سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، نشست «نقش جان بر کاغذ؛ هنر کتاب آرایی در فرهنگ ایرانی اسلامی» عصر امروز شنبه 20 اردیبهشت در سرای کتاب نمایشگاه کتاب برگزار شد.
محمد شمخانی در این نشست گفت: لبلباب کتابآرایی ایران، قرآن کریم است و کتابآرایی در کشورمان با قرآن اوج میگیرد.
در ادبیات هم اگر مسیر بلاغت ادبی را دنبال کنید، می بینید غیر از یک سری اشتراکات که با علوم ارسطویی داریم، علوم دیگر حاصل تفحص و تحقیق در متن قرآن کریم هستند و ادبای ما وقتی قرآن را مطالعه می کردند و به کشف میرسیدند، آن را به عنوان یک آرایه و علم ارائه می دادند. این مسئله درمورد کتابآرایی هم صدق میکند و میتوان در ایران بعد از اسلام این توجه به قرآن را دید.
وی افزود: گذشته مثل امروز نبوده که صفر تا صد کتاب به صورت دیجیتالی طراحی شود و به چاپخانه برسد و کتاب هم به صورت صحافی شده بیرون بیاید. صدها عامل دست به دست هم میدادند تا یک کتاب تولید شود و در واقع یک سلسله هنر بود که دست به دست هم میداد و تبدیل به کتاب می شد.
این پژوهشگر در ادامه گفت: وقتی صحبت از نقاشی ایرانی یا مینیاتور یا همان نگارگری میشود، سندی جز نسخههای خطی قدیمی، آن هم نسخههای شاهی و درباری نداریم. یعنی نقاشی ایرانی بیشتر نگارههایی است که لابه لای این نسخها وجود دارد.
شمخانی گفت: غربیها خیلی از فنون کتابآرایی را از فرهنگ ما یاد گرفتند. روی همین حساب ما هم وظیفه داریم نسخههای خطی خود را بازخوانی کنیم. نسخههای خطی که از کتابآرایی ایرانی به جا ماندهاند، بیشتر خوشنویسی هستند. علتش این است که ادیبان و سخنوران ما خوشنویس بودهاند. خیلی از وزیران و سیاستمداران ایرانی نیز خوشنویس بوده و نسخههای خطی که داریم از آنها به جا مانده است.
سی و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است. همزمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴ تهران، بخش مجازی نمایشگاه نیز در سامانه book.icfi.ir امکان خرید غیرحضوری کتاب را برای علاقهمندان مهیا کرده است.