
«نوجوانی» در ایران ناشناخته است
1404/02/21-16:39
نشست معرفی پروژه «پرسونای نوجوان»، یکشنبه 21 اردیبهشت ماه، با حضور زهرا محسنیفر، مدیر پروژه پرسونا، در موسسه تبیان، در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، زهرا محسنیفر، با اشاره به اینکه تا پیش از سال 1401 شمسی، رده سنی نوجوانان با کلید واژه نوجوان به منظور پژوهش مطرح نبوده است، گفت: از این تاریخ به بعد، خود موضوع نوجوان به یک سوژه پژوهشی تبدیل شد و محققان تازه به این فکر کردند که نوجوانی در ایران چگونه تجربه میشود. پروژه پرسونا از سال 1399 شمسی، این سوال را مطرح کرد که تولید کنندگان محتوا برای این رده سنی از منظر خودشان یک نوجوان را چگونه تصور میکنند و با چه کسانی طرف هستند؟
وی افزود: دایره ارزشهای نوجوانان چون آرزوها، اهداف، ترسها، نگرانیهای امروز و فردا، پس از دورهای در تولید محتوا مهم شد. البته ناشران و نویسندگان هنوز تصور دقیقی از شرایط دنیای امروز این رده سنی ندارند و نیاز و علاقه نوجوانان امروز را نمیشناسند، در نتیجه رمانهایی تالیفی و منتشر شده را با تجربه زیست دوران نوجوانی خود تحلیل و درک میکنند و حاصل آن، تفاوت جهان داستان با واقعیت زندگی نوجوان امروز است، بنابراین بچهها با داستانهای تالیفی ارتباط کمتری برقرار میکنند و به سوی آثار ترجمه میروند.
محسنیفر ادامه داد: ناشران و نویسندگان باید در معرض دادهها و نه تحلیلها از رده سنی نوجوانان قرار بگیرند. بنابراین در پروژه پرسونا، پژوهشهای ما در طبقه متوسط شهری، نوجوانان را به 9 دسته، چهار گروه دختر و پنج گروه پسر با سلایق و علایق و تفکرات متفاوت، طبقهبندی کرده است. براساس جامعه آماری، 75 درصد این رده سنی، ساکن شهرها هستند، در نتیجه با توجه به آمار، تمرکز پژوهش بر شهرها بوده است.
وی اضافه کرد: در روند این پژوهش، پرسش و پاسخ ما توصیفی است. میخواستیم نوجوانان را به یک سلیقه و دسته تقلیل ندهیم، بلکه تفاوتهای آنها را ببینیم و در نهایت اینکه در نظر بگیریم که آنها نیز در سیاستگذاری سبد فرهنگی خود سهم دارند.
محسنیفر با اشاره به اینکه نوجوانی چگونه در ایران در بستر خود تعریف و زیست می شود؟ تصریح کرد: نوجوانی در ایران بسیار ناشناخته است، وقتی نتوانیم توصیفی از آن داشته باشیم، نمیتوانیم تبیینی هم برای آن ارائه بدهیم. در مسیر پروژه ما «رو» و برای نوجوان کار نکردیم بلکه «با» نوجوان این پژوهش را انجام دادیم. یعنی از خود او تعریف ها، راه کارها و مسائل را خواستیم. در نتیجه در این مسیر، پرسشنامهها را کنار گذاشتیم تا با طرح پرسش از سطح به عمق حرکت کنیم.
وی اضافه کرد: نوجوان امروز در حال انتخاب است و نمیشود به او سلیقهای را تحمیل کرد. حاصل این پژوهش در کتابی با عنوان «پرسونای نوجوان ایرانی» منتشر شده و ادامه پژوهش نیز در کتاب دیگری با نام «نوجوانی اولویتها و راهکارها»، در حال آماده شدن است. حاصل این پژوهش برای علوم اجتماعی و روانشناسی کاربرد دارد. همچنین این دادهها میتواند در یک کارگروه مفصل برای ناشران و نویسندگان تشریح شود.
سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است. همزمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴ تهران، بخش مجازی نمایشگاه نیز در سامانه book.icfi.ir امکان خرید غیرحضوری کتاب را برای علاقهمندان مهیا کرده است.