پای صحبت‌های شاعر پیشکسوت؛

هفت سالم بود که با گچ روی دیوار می‌نوشتم؛ یا مرگ، یا مصدق!

1404/02/25-14:24

هرمز علی‌پور شاعر پیشکسوت، در حاشیه نمایشگاه، از تجربه‌های خود در شعر نو، شعر ناب و نسبت خود با جریان‌های روشنفکری گفت.


به گزارش ستاد خبری سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هرمز علی‌پور در قالب نشستی صمیمانه با مخاطبان اشعار خود در نمایشگاه کتاب، درباره مسیر فعالیت‌های خود گفت: از کودکی به هنرهایی مثل نقاشی و خوشنویسی علاقه داشتم و خیلی زود به شعر گرایش پیدا کردم.


او با اشاره به سابقه‌ مطالعاتی خود افزود: در دوران کودکی خاطراتم را می‌نوشتم و سعی می‌کردم ریتم‌دار صحبت کنم. در ۱۴ سالگی دوبیتی گفتم و از ۲۰ سالگی به‌صورت رسمی وارد دنیای شعر شدم.


این شاعر که به گفته خود به وزن شعر و قالب‌های مختلف آن تسلط کامل دارد، گفت: هم در قالب کلاسیک شعر گفته‌ام و هم در قالب شعر سپید. یکی از شعرهای سپیدم که محتوای سیاسی داشت در مجله فردوسی منتشر شد.


علی‌پور با اشاره به فعالیت‌های سیاسی خود از دوران کودکی گفت: در سال ۱۳۳۲، هفت سالم بود. در تظاهرات شرکت می‌کردم و حتی با گچ روی دیوار نوشته بودم: یا مرگ یا مصدق.


او همچنین گفت که علاقه‌اش به فعالیت‌های مبارزاتی از مطالعه‌ زندگی‌نامه‌ یک مبارز در مجله آغاز شده که پدرش به خانه آورده بود. به گفته او، این گرایش بعدها در سال ۱۳۵۷ باعث شد تا مرز اعدام پیش برود.


علی‌پور نخستین شعر خود را در سال ۱۳۴۵ منتشر کرد. او آن دوران را «دهه طلایی شعر نو» توصیف کرد و گفت: در آن سال‌ها جریان‌های نوگرا و موج‌ساز در شعر فارسی فعال بودند و من هم در همان فضا به‌عنوان چهره‌ای از شعر ناب مطرح شدم.


او گفت که در جلسات روشنفکری طرفداران احمد کسروی حضور داشت و با فضای فکری چهره‌هایی مثل نیما، فروغ و دیگران از نزدیک آشنا بود. به گفته علی‌پور،آن‌ها تسلط خوبی بر شعر کلاسیک داشتند و به همین دلیل موفق شدند به سرعت شناخته شوند.


علی‌پور افزود: فروغ درباره‌ آتشی گفته بود وقتی کتابش را خواندم، به او حسادت کردم. این نزدیکی بین شاعران باعث شد آن دوره به یکی از درخشان‌ترین ادوار شعر معاصر تبدیل شود.


در ادامه این نشست، مجری برنامه اشاره کرد که در اشعار علی‌پور نشانه‌هایی از تفکر ضدروشنفکری دیده می‌شود.


علی‌پور درباره‌ محتوای اشعارش گفت: در دهه ۵۰، شعری در قالب شعر ناب سرودم که در هیچ کتابی منتشر نشده است. همچنین شعری برای گل‌سرخی سرودم.


وی افزود: کتاب‌های غزل و دوبیتی‌ام را چاپ نکردم. چاپ کتاب سخت بود و تا مرز چاپ هم می‌رفت، اما خیلی دیر کتاب‌هایم به چاپ رسید.


علی‌پور درباره‌ شعر ناب گفت: ویژگی‌های شعر ناب آن را به مخاطب نزدیک‌تر می‌کند.


مجری برنامه اشاره کرد که کلیات اشعار علی‌پور هزار صفحه است که تنها  گزیده‌هایی از آن منتشر شده است.


وی درباره‌ سبک شعری‌اش اظهار داشت: شعرهای اخیرم برآمده از  نقد و  تجربیات خودم است و به درد غیرشاعران نمی‌خورد. حتی بعضی اوقات شعرهایم  موزون نیست و آن را ، از افعال موزون خارج می‌کنم. آنقدر روی کلمات عشق و علاقه دارم که با وسواس کلمات را انتخاب می‌کنم.


مجری برنامه افزود: کلمات صمیمی در ابیات استاد زیاد وجود دارد که مخاطب را به خودش نزدیک می‌کند. عملاً حذف فعل‌هایی می‌بینیم که به قرینه نیست، اما عملاً شاعر خوانش متن را به عهده‌ی خواننده قرار می‌دهد.


علی‌پور در پاسخ گفت: این خوانش‌هایی که بر عهده‌ مخاطب است را می‌توان شعر هجو نامید.


وی در پایان اظهار داشت: کتاب‌های من خوب پخش نمی‌شود. اختلاس همه جا هست، بلکه در بین هنرمندان بیشتر است. هنرمند نباید دروغ بگوید.


سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۷ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۷ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلای امام خمینی(ره) ادامه خواهد یافت. هم‌زمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴ تهران، بخش مجازی نمایشگاه نیز در سامانه book.icfi.ir امکان خرید غیرحضوری کتاب را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

به ما بپیوندید: