در نشست «مرز ناداستان» بررسی شد؛

پایه «ناداستان» از داستان‌نویسی آغاز می‌شود

1404/02/26-18:08

در دهمین روز از برگزاری سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ نشست «مرز ناداستان» با حضور آرش بیگی، داستان‌نویس و محمد میرزاخانی، سردبیری انتشارات همشهری داستان، در سرای ادبیات برگزار شد.

 

به گزارش سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، آرش بیگی در این نشست گفت: باید بدانیم که آیا نویسنده‌ای که داستان کوتاهی از خاطرات خود از کودکی می‌نویسد، براساس واقعیت است و تا چه میزان این داستان واقعی است؛ چرا که شاید خاطراتی که در داستان می‌نویسد، دروغ صادقانه‌ای است که ایده‌ آن را در نوشتن داستان داشته است.


وی درباره فرق داستان با ناداستان بیان کرد: داستان ایده تخیل نویسنده و چیزی است که خلق می‌کند. اما در ناداستان نویسنده باید براساس واقعیت بنویسد.


بیگی ادامه داد: ناداستان در شکل تاریخ، از کاتولیک‌های سنت، واقعیت و اعتراف داشتند و قالب ادبی است؛ اما داستان و ناداستان روایت است.
وی گفت: ناداستان به نوشته‌هایی گفته می‌شود که خیال در آن‌ها نقش ندارد و زاویه دید نویسنده را مستقیم به مخاطب منتقل می‌کند. جستارها، زندگی‌نامه‌ها، نامه‌ها، خاطرات و… زیرمجموعه‌هایی از ناداستان‌ها هستند. ناداستان‌ها در حقیقت نوعی مستندنگاری هستند.


این نویسنده ادامه داد: شخصیت‌پردازی، کشمکش، فضاسازی و دیالوگ در داستان وجود دارد و در ناداستان نویسنده در نظر دارد حقیقت را بیان کند؛ اما نباید قتل و خیانت را در داستان بگنجاند.


به گفته وی، در ناداستان متن را به شکل‌های مختلف پیش می‌بریم. به‌عبارتی یک نویسنده روایت شخصی و متفکرانه خود را به همراه دارد و پایه ناداستان از داستان‌نویسی آغاز می‌شود.

 

در ادامه این جلسه، محمد میرزاخانی، سردبیری انتشارات همشهری داستان، درباره فرق بین داستان و ناداستان گفت: این دو مقوله از هزاران سال گذشته وجود دارد؛ اما ناداستان از صد سال قبل به‌شکل امروزی درآمده و داستان نیز کاملاً مدرن شده است.


وی افزود: نویسنده مرز ناداستان و جای خود را در ماجرای داستان مشخص می‌کند و ناداستان باید خلاق، مبتکرانه و خلاقانه باشد.


میرزاخانی با بیان اینکه ناداستان باید فرم کوتاهی داشته باشد، گفت: معنای «کوتاه» بودن تا حد بسیار زیادی به سلایق نویسنده و ناشر آن بستگی دارد. کتاب‌‌های داستان و ناداستان بنابه دلایلی هریک به ژانرهای متفاوتی تعلق دارند؛ اما همان‌قدر که در یک داستان قصه‌پرداز مجبور نیست کاملاً بر خیال اتکا کند، لزومی ندارد هر قطعه ناداستان نیز حتماً خشک، بی‌روح و عاری از تخیل باشد.


سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۷ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۷ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلای امام خمینی(ره) ادامه خواهد یافت. هم‌زمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴ تهران، بخش مجازی نمایشگاه نیز در سامانه book.icfi.ir امکان خرید غیرحضوری کتاب را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

به ما بپیوندید: