برگزاری نشست بررسی کتاب‌های طنز حوزه هنری

طنزی که زنگ تفریح سیاست باشد، طنز نیست

1393/02/11-18:39

نشست بررسی کتاب‌های طنز سوره مهر با حضور «ناصر فیض»، «رضا رفیع»، «اسماعیل امینی» و «شهرام شکیبا» در غرفه سوره مهر برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در ابتدای این نشست، فیض با اشاره به پیشینه تشکیل دفتر حوزه هنری گفت: دفتر طنز حوزه هنری حدود 10 سال پیش به پیشنهاد «ابوالفضل زرویی نصرآباد» و مدیریت وقت حوزه هنری شکل گرفت و هدفش این بود که طنز را به معنای اخص تبیین کند و اینکه طنز چه کارکردهایی می تواند داشته باشد.

این طنز پرداز در ادامه با اشاره به نگرش‌هایی متفاوت به طنز در جامعه گفت: در چنین وضعی، قطعاً کار کردن در این حوزه دشوار خواهد بود و همواره باید مواظب بود به کسی توهین نشود، زیرا ما در کشوری هستیم که به شدت به اخلاق توصیه شده است.

فیض تصریح کرد: تلاش ما این است که با کسانی که اهل فن هستند ارتباط داشته باشیم. از رو، انتخاب‌های دفتر طنز حوزه هنری باید بسیار دقیق باشد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه‌ای که در آن انتقاد نباشد، جامعه بیماری است، گفت: ما با وجود انتقاد، می‌توانیم صدایمان را بلند کنیم.

در ادامه این نشست، اسماعیل امینی با اشاره به اینکه کار دفتر طنز حوزه هنری تا حد زیادی تخصصی است، گفت: طنز چنان جایگاهی دارد که باید به اهلش سپرده شود و در دفتر طنز حوزه مهر این اتفاق افتاده است.

وی افزود: جایی که طنز به دست اهل قدرت بیفتد و زنگ تفریح آنها شود، طنز جایگاه خود را از دست داده است.

در ادامه، رضا رفیع نیز گفت: من از همان اول با دفتر طنز سوره آشنا بودم. طنز آن‌قدر گستره وسیعی دارد که محدود به یک دفتر نیست، بلکه خاطرات آزادگان و زندانیان هم طنز دارد.

وی با تاکید بر اینکه دفتر طنز حوزه هنری در حال حاضر حکم مرجع را دارد، گفت: وقتی کسی کتاب طنزی بخواهد، برای دسترسی به آن به دفتر طنز حوزه می‌رود.

شهرام شکیبا نیز در این نشست گفت: دفتر طنز حوزه هنری کارهای بسیار خوبی در حوزه طنز را به جامعه عرضه کرده است و در عرصه طنز مکتوب جایی به اندازه دفتر طنز حوزه هنری کار نکرده است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: