در نشست «کارنامه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» انجام شد

رونمایی کتاب بیانات مقام معظم رهبری پیرامون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

1393/02/11-18:43

کتاب «بیانات مقام معظم رهبری پیرامون الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نشستی با عنوان «کارنامه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» که پنجشنبه 11 اردیبهشت در سرای اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، معاون مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، با اشاره به نقایص و نارسایی‌های الگوهای موجود پیشرفت، به یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم تدوین الگویی خاص برای جامعه اسلامی ایران پرداخت.

«هادی اکبرزاده» در این نشست اظهار کرد: واژه پیشرفت از دوره مشروطه مطرح شد و منظور از آن عمدتاً نوسازی بر مبنای مدل‌های غربی بود.

وی ادامه داد: اما آنچه برای روشنفکران دینی و مردم مسلمان مد نظر بود، در افق فردی خیر در دنیا و آخرت و در افق اجتماعی مبحث تمدن‌سازی است.

اکبرزاده همه مبارزات مردم ایران را با هدف تحقق این خواسته خواند و گفت: اوج کنش مردم برای تحقق پیشرفت بر مبنای شاخص‌های اسلامی در انقلاب اسلامی دیده شد که لزوم تنظیم چارچوبی منسجم برای اجتناب از افت و خیزها را ضروری جلوه می‌داد.

معاون مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت الگوهای موجود و مطرح را محدود به حیات دنیوی خواند و عنوان کرد: ساحت اصلی جهان اسلام سعادت اخروی است و بنابراین راهی جز طراحی الگویی خاص برای تامین سعادت همه‌جانبه نیست. البته در این راه از تمام میراث بشری استفاده می‌شود.

وی مأموریت این مرکز را 3 مورد برشمرد و اظهار کرد: کمک به نظریه‌پردازی و تولید داشن، بسترسازی برای ترویج گفتمان و جریان‌های علمی و طراحی پیش‌نویس الگو اهداف اصلی این مرکز است که زیر نظر مقام معظم رهبری تاسیس و اداره می‌شود.

«علی متقیان» دبیر مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز در این نشست با طرح تاریخچه‌ای از این مرکز گفت: ایده تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت از سال 1385 در سخنان مقام معظم رهبری مشهود شد تا زمانی که در سال 1387 این الگو به صورت مبسوط توسط ایشان توضیح داده شد.

وی ادامه داد: در همین زمینه، مرکزی با مشارکت نخبگان تاسیس شد تا بر اساس مبانی اسلامی، سندی بالادستی را برای پیشرفت کشور تدوین کنند.

متقیان تاکید بر نیاز جامعه به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را ضروری خواند و اظهار کرد: جامعه باید متوجه نیاز اساسی خود به این الگو شود و از آن نهایت بهره را ببرد.

در پایان این نشست از 2 کتاب «بیانات مقام معظم رهبری پیرامون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» و «مجموعه مقالات دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» رونمایی شد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

به ما بپیوندید: