وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست وسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران :

اهالی فرهنگ و هنر برای ورود کتاب به زندگی مردم، آستین بالا بزنند

1389/02/15-08:30

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران(14 اردیبهشت)، ترویج فرهنگ مطالعه کتاب را وظیفه ملی وهمگانی رسانهها، هنرمندان، نویسندگان، و نهادهای دستاندرکار امور فرهنگی دانست و خواستار تلاش بیشتر رسانه ملی برای به هنجار کردن کتابخوانی شد.

به گزارش ستاد خبری بیست وسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، دکتر " سید محمد حسینی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بهبود سرانه مطالعه کتاب و تلاشهایی در تحقق آن، از شاعران، نویسندگان، فیلسوفان و همه کسانی که بر افکار عمومی اثر گذارند، خواست تا آستین بالا بزنند و طرحی نو درافکنند تا خواست رهبر معظم انقلاب مبنی بر ورود کتاب به عرصه زندگی مردم تحقق پیدا کند.        

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری نمایشگاههای استانی کتاب اشاره کرد و گفت: که این حرکت باید با جذابیتهای بیشتری همراه با اعزام هنرمندان و به ویژه خود نویسندگان همراه شود، چرا که حضور نویسنده و همذات پنداری حاصل ازاین حضور، به تعلق خاطر مخاطب و رشد فرهنگ کتاب دوستی          میانجامد. در همین حال مراکز استانی موظفند نسبت به حضور مردمی این قشر در نمایشگاه و دیگر برنامهها و جلسات تبیین و نقد، همکاری لازم را به عمل آورند.

دکتر حسینی همچنین گفت که مطبوعات به جای پرداختن به امور کم اهمیت، بر روی فرهنگ مطالعه کار جدی کنند تا خود نیز از این چشمه سیراب شوند.

وی ادامه داد: همانقدر که متولیان محترم مساجد و ائمه جماعت در جذب و جلب نمازگزاران نقش دارند، مسوولان کتابخانهها و کتابداران نیز در رونق کتابخانه نقش آفرینند و لازم است نهاد کتابخانهها نسبت به آموزش این عزیزان اهتمام جدی بورزد.

1

 دکتر حسینی افزود: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با توجه به نیاز جامعه و موضوعات مبتلابه، با رعایت کامل قوانین، سیاستهای اولویت دار را اتخاذ کند. اجتناب از تکراری و رونویسیها و کپی برداری های مکرر، موضوعات کم اهمیت، نوشته های بی درد، اطلاعات زرد، که پیچک وار بر بید معلق سربزیر نجیب فرهنگ اصیل اسلامی تنیده شده است، باید سرلوحه حرکت جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال همت مضاعف، کار مضاعف، قرار گیرد.

وی همچنین گفت: باید مسابقات مطالعاتی در بین اقشار مختلف از جمله دانش آموزان، دانشجویان و کارکنان به منظور ارتقا مطالعه مفید و افزایش سطح آگاهی با معرفی آثار ارزشمند را جدی بگیریم و بیشتر به درک محتوا، بها دهیم تا حفظ کردن محض.

وزیر ارشاد تاکید کرد: دستگاههای اجرایی نیز باید با تخفیف ویژه، کتاب در اختیار کارمندان قرار دهند و برای افزایش کارایی و بینش سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی ایشان تصمیم تاثیر گذار اتخاذ نمایند.

وی افزود: باید طرح ملی و فراگیر « کتاب من» که در بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران توسط رئیس جمهور محترم به بهرهبرداری رسید و در 11 استان اجرایی شد، در سراسر کشور و تمامی استانها تحقق یابد تا علاقهمندان با مراجعه به کتابخانه های عمومی در فاصله کمتر از 2 هفته به کتاب مورد نیاز ، دسترسی پیدا کنند.

به ما بپیوندید: