درنشست سراي اهل قلم مطرح شد

مظلوميت كتاب شناخته نشدن آن است

1390/02/20-08:30

 سردبير خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در نشست «رسانه و مطبوعات؛ خبرگزاری‌ها و روز جهانی جامعه اطلاعاتی» برگزار شد، مظلوميت كتاب را شناخته نشدن آن دانست و گفت: بايد تاريخ كتاب و كتابخواني ما در جايي ثبت شود. اين حق همگان است تا از اين رويدادها با خبر شوند.

به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران، پيام تيرانداز، معاون خبر خبرگزاري مهر و محمد محمودي‌كيا، مدير روابط عمومي خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) و علي آقاغفار، سردبير خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،در اين نشست با معرفي رسانه‌هاي تخصصي كه در آن فعاليت دارند، جايگاه كتاب و كتابخواني را در آن رسانه ها توصيف كردند. اين برنامه عصر نوزدهم ارديبهشت ماه در سراي اصلي اهل قلم، طبقه دوم شبستان برگزار شد.

در ابتداي اين برنامه، مهران بهروزفغاني، معاون تحريريه خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) و از فعالان حوزه مطبوعات كه اجراي اين برنامه را بر عهده داشت، با معارفه شركت كنندگان حاضر در نشست و پرسش اين سوال از سردبير خبرگزاري كتاب كه «اين رسانه تاكنون چه كمكي به حوزه كتابخواني داشته است؟» بحث را آغاز كرد.

سپس، علي آقاغفار با بيان اين كه اين خبرگزاري كتاب همان‌گونه كه از نامش پيداست، تنها بايد به اخبار حوزه كتاب و مباحث مرتبط با آن بپردازد، عنوان داشت: اين خبرگزاري با عمر چهار ساله خود، راه طولاني در پيش دارد. با اين وجود ميزان توليد اخبار در اين رسانه و تعداد مراجعاني كه متوسط بازديد آنها 80 هزار نفر در روز است، نظريه  علاقه‌مند نبودن مردم را به به كتاب مخدوش مي كند.

سپس تيرانداز، سردبير خبرگزاري مهر درباره رويكرد اين رسانه به مقوله كتاب گفت: خبرگزاري مهر به عنوان خبرگزاري فرهنگي فعاليت دارد. از اين رو بحث پرداختن به مباحث كتاب و كتابخواني از جمله اقدامات ماست، اما بايد قدري عميق‌تر به موضوع نگاه شود و برنامه‌ريزي در عرصه رسانه خود را به ظهور برساند. اصلي‌ترين عامل ترغيب به بحث مطالعه، خانواده است. از اين رو يكي از آسيب‌شناسي‌هايي كه رسانه‌ها بايد انجام دهند، بررسي مسايل تربيتي خانواده است.

به گفته وي نظام آموزشي ما تأكيد بر حفظيات دارد و افراد را از مطالعه و تحقيق باز مي‌دارد. پس از بررسي اين مباحث، موضوع تبليغ، ترويج و معرفي كتاب و اثر ارزشمند مطرح مي‌شود. خبرگزاري مهر در صفحه اصلي خود روزانه چند كتاب را به عنوان آثار مفيد معرفي مي‌كند.

در ادامه، محمودي‌كيا از خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به عنوان نخستين و بزرگترين پايگاه قرآني جهان اسلام كه مطالب آن به 35 زبان دنيا ترجمه مي‌شود و 10 شعبه خارج از كشور دارد، ياد كرد.

سپس دبير نشست، بهروزفغاني، با بيان اين كه «در خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اخبار جنجالي يا همان خبرهاي زرد را نمي‌بينيم و خبرها كاملاً پاكيزه‌اند.» سوال كرد: آيا اين رويكرد به دليل اين است كه اين رسانه مي‌خواهد مخاطبان خاص داشته باشد و در راستاي اطلاع‌رساني پيام پاك عمل كند يا خير؟

در ادامه آقاغفار پاسخ داد: نه تنها خبرگزاري ما بلكه بسياري از روزنامه‌هايي كه بر پايه فرهنگ فعاليت مي‌كنند، مي‌كوشند مخاطبان اصلي خود را هر چند كه تعدادشان اندك باشد، پيدا كنند. درباره اين كه چرا سراغ جنجال نمي‌رويم، اعتقاد دارم نبايد سراغ اخبار جنجالي به ويژه در حوزه كتاب رفت. بايد از تكنولوژي‌هاي مجازي براي ثبت رخدادهاي حوزه كتاب حداكثر استفاده را بكنيم.

وي با بيان اين كه «متاسفانه رسانه‌هاي گوناگون در انتشار خبر كتاب و پرداختن به آن با نگاه روزنامه‌اي عمل مي‌كنند» يادآور شد: بايد خبر را منتشر و اصول خبر را رعايت كرد، اما بعضي جاها به دليل محدوديت خبر، حافظه ديجيتالي در حال عبور از برابر چشمان ماست، اما خيلي اوقات آنها را خالي مي‌گذاريم، واقعيت اين است كه تاريخ كتاب و كتابخواني ما نيز بايد در جايي ثبت شود.

نويسنده و كارشناس حوزه رسانه، مظلوميت كتاب را شناخته نشدن آن دانست و عنوان داشت: فعاليت‌هاي گوناگوني در حوزه كتاب انجام مي‌شوند، اما در جايي انعكاس نمي‌يابند. بايد بپذيريم كه حتي ناشران، علاقمندان و ساكنان روستاهاي دور نيز حق آگاهي از اين اخبار كتابي را دارند.

 تيرانداز درباره فعاليت‌هاي خبرگزاري مهر در نشر اخبار مربوط به كتاب گفت: خبرگزاري تخصصي كتاب، بخش زيادي از اخبار اين حوزه كتاب را پوشش مي‌دهد. خبرگزاري مهر با توجه به مأموريت‌هايي كه دارد در حوزه‌هاي عمومي و فرهنگي فعاليت مي‌كند و تصور مي‌شود نسبت به بسياري از رسانه‌هاي عمومي در انعكاس رويدادهاي حوزه نشر پيشتاز است.

سپس سردبير خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره قالب‌هاي نگارش اخبار تخصصي كتاب گفت: خيلي وقت‌ها خود كتاب قالب تهيه خبر را مشخص مي‌كند، گاهي نيز مجبوريم قالب را بشكنيم تا آن خبر مخاطبان بيشتري جذب كند، همان كاري كه در ايبنا نوجوان انجام مي‌شود. خبرنگاري حوزه كتاب الگوها و قالب خاص خود را دارد، اما اين كار نيز نيازمند بازتعريفي جديد و تعريف يك قالب نوست.

در ادامه اين هم‌انديشي، بهروزفغاني با اين پرسش كه «آيا بخش تعامل با مخاطب دنياي اينترنتي نيز در هريك از اين رسانه‌ها وجود دارد؟» از مسوولان رسانه ها خواست تا در اين باره توضيحات خود را عنوان كنند.

آقاغفار با اشاره به اين كه «اين امر جزو آرزوهاست كه اتاق بحث، چالش و حتي نقد و بررسي كتاب در چنين فضاهايي ايجاد شود» گفت: خبرگزاري كتاب، نوپاست و براي رسيدن به اين اهداف زمان مي‌خواهد تا جايگاه خود را به دست آورد و كادر مورد نيازش را تربيت كند. چرا كه در اين حوزه خبرنگار متخصص كتاب كم داريم. اكنون مخاطبان خبرگزاري كتاب به اشكال مختلف روي خبرها اظهار نظر مي‌كنند كه برخي از آنها نشان از شناخت صحيح نداشتن آنها از ايبنا دارد؛ به عنوان مثال درخواست ارسال كتاب از ايبنا دارند. حل اين مسايل زمان مي‌برد و بايد صبر داشت، اساس اين روند حمايت اقتصادي و معنوي است تا نسل‌هاي آتي با پيگيري اين اهداف به ايده‌آل‌ها دست يابند.

سپس تيرانداز در پاسخ به پرسش عنوان شده گفت: خبرگزاري مهر نيز تا دو ماه آينده صفحه ويژه خوانندگان را به شكل آن‌لاين راه‌اندازي مي‌كند.

همچنين مدير روابط عمومي خبرگزاري قرآني يادآور شد: ايكنا تلاش دارد در ادامه مسير خود به سمت توليد محتواي بيشتر در حوزه‌هاي قرآني حركت كند و از توجه و نشر اخبار رويدادي بكاهد. در اين زمينه آمادگي داريم در حوزه هم‌افزايي كتاب‌ها وارد شويم و معرفي آثار ارزشمند مكتوب اسلامي را گسترش دهيم.

در پايان، هريك از مسوولان از مخاطبان نشست خواستند با مراجعه به نشاني اينترنتي خبرگزاري‌ها، آراء، پيشنهادات و خواسته‌هاي خود را در راستاي بهتر عمل كردن رسانه‌ها عنوان كنند.

بيست و چهارمين دوره اين نمايشگاه تا 24 ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.

 

به ما بپیوندید: