در سراي اهل قلم عنوان شد

انتشار آثار متناسب با نياز زائران امام رضا (ع)

1390/02/21-08:30

محمد عليدوست در نشست «معرفي، نقد و ارزيابي آثار منتشر شده با موضوع امام هشتم(ع) به زبان‌هاي مختلف» كه در سراي اهل قلم برگزار شد، گفت: حدود 200 محقق و پژوهشگر، مستقيم و غيرمستقيم، در 15 موسسه فرهنگي تلاس مي‌كنند تا كتاب‌هايي متناسب با نياز زايران توليد شود. تا كنون 200 عنوان كتاب در اين حوزه منتشر شده اند./
به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، عليدوست با اشاره به مخاطبان اين كتاب‌ها عنوان داشت: حدود 90 عنوان از اين آثار در بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي توليد شده‌اند كه مخاطبانشان را كودكان پيش‌دبستاني تا استادان دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه تشكيل مي‌دهند. بسياري از آثار بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي در نمايشگاه كتاب تهران در معرض ديد عموم قرار گرفته‌اند.

وي ادامه داد: بيشتر اين كتاب‌ها با هدف آشنايي مخاطبان و زائران با سيره امام رضا(ع) به چاپ مي‌رسند. اين آثار در بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي به زبان‌هاي مختلف تركي، اردو، عربي، روسي، آذري، فرانسه، اسپانيايي و ... ترجمه شده‌اند تا افرادي كه متعلق به مذهب شيعه نيستند اما ارادت ويژه‌اي به امام رضا(ع) دارند نيز با سيره امام رضا(ع) آشنا شوند.

عليدوست يادآور شد: علاوه بر آثار مكتوب، لوح‌هاي فشرده‌اي با هدف ارايه دعاها و مناجات‌هاي مربوط به امام رضا(ع) و آشنايي با اماكن مختلف آستان قدس رضوي تهيه و تدوين شده است و از سوي اين بنياد در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. «فروغ ولايت» عنوان لوح‌فشرده‌اي است كه به عنوان يك دانش‌نامه به بررسي تمام ابعاد زندگي امام رضا(ع) مي‌پردازد، سيره زندگي امام رضا(ع) را با توجه به استنادهاي معتبر بيان مي‌كند و فعاليت‌هاي آستان قدس رضوي را شرح مي‌دهد.

وي به آثار مكتوب حوزه كودك و نوجوان بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي اشاره كرد و عنوان داشت: موسسات فرهنگي آستان قدس رضوي در تلاشند تا با توليد آثار مناسب، كودكان و نوجوانان را كه قشر وسيعي از جامعه را به خود اختصاص داده‌اند با سيره امام رضا(ع) و مفاهيم آداب زيارت آشنا كنند. تاكنون حدود 100 عنوان كتاب براي اين حوزه توليد شده است كه مجموعه كتاب‌هاي «آهو» و مجموعه كتاب‌هاي «پروانه» از جمله آنها به شمار مي‌آيند.

عليدوست در بخش پاياني سخنانش اظهار داشت: اين بنياد طرحي با عنوان «مشاهير مدفون در حرم امام رضا(ع)» را به اجرا درآورده است. در اين طرح سعي شده تا سرگذشت تمامي دانشمندان و شخصيت‌هاي علمي، مذهبي، سياسي، اجتماعي و تمامي كساني كه در عرصه ادب و معارف اسلامي مربوط به امام رضا(ع) نقش داشته‌اند، در پنج جلد كتاب ارايه شود. نشان دادن توجه اين بزرگان به امام رضا(ع) از جمله رويكردهاي اصلي چاپ اين آثار محسوب مي‌شود.

دكتر جليل عرفان‌منش، سخنران بعدي اين نشست بود كه با اشاره به كتاب «هنگام با امام رضا(ع) از مدينه تا مرو» تصريح كرد: تاكنون آثار متعددي در حوزه معرفي مسيرها و شهرهايي كه امام رضا(ع) از مدينه تا مرو سپري كرده‌اند، منتشر شده اند اما متاسفانه در برخي از اين آثار به مكان‌هايي اشاره شده كه با واقعيت مطابقت ندارند. به طور مثال عناوين مسيرها ومكان‌هايي در اين آثار به چشم مي‌خورند كه امام رضا(ع) از اين مسيرها عبور نكرده‌اند. بنابراين تصميم گرفتم تا به تاليف كتابي بپردازم كه با استناد به منابع معتبر، مسيرها و مكان‌هايي را كه امام رضا(ع) هنگام هجرت از مدينه به مرو طي كرده‌اند، معرفي كنم.

وي ادامه داد: اين كتاب با هدف نگارش فيلم‌نامه «جاده ولايت» به كارگرداني شهيد آويني به رشته تحرير در آمد. اما بعد از شهادت شهيد آويني تصميم بر اين شد كه فقط به صورت مكتوب ارايه شود. از كتاب «هنگام با امام رضا(ع) از مدينه تا مرو» بعد از مدتي كه بحث احياي جاده ولايت (جاده‌اي كه امام رضا(ع) از مدينه تا مرو طي كرده‌اند) توسط مسوولان خراسان رضوي مطرح شد، به عنوان منبعي كه جاده ولايت را به صورت واضح به تصوير كشيده بود، استفاده شد.

دكتر عرفان‌منش افزود: مطالعه كتاب «هنگام با امام رضا(ع) از مدينه تا مرو» باعث توسعه فرهنگ گردشگري نيز مي‌شود. وقتي دوستداران امام رضا(ع) بدانند كه ايشان از چه مسيرهايي در هجرت به مرو حركت كرده‌اند، علاقه‌مند مي‌شوند كه به اين مكان‌ها بيايند و آثار و اماكن متبرك به قدوم امام رضا(ع) را زيارت كنند.

وي در پايان اظهار داشت: آنچه در حوزه‌هاي مختلف علوم درباره سيره‌نويسي و تايخ‌نگاري وجود دارد، همه برگرفته از سخنان پيشينيان تاريخ‌نگاري در ايران اسلامي‌اند كه مانند چراغي درخشان نشاندهنده راه هدايتند. اما اگر قرار است علاقه‌مندان اين حوزه به عنوان ميراث‌داران پيشينيان تاريخ‌نگاري در ايران اسلامي گامي بردارند، چقدر خوب است كه در كنار سخنان اين بزرگان، حرفي نو در حوزه تاريخ نگاري توليد كنند و حتي دست به توليد محتوا بزنند و به زواياي مختلف سيره امام رضا(ع) كه تاكنون كسي به آنها اشاره نكرده است، بپردازند.

نشست «معرفي، نقد و ارزيابي آثار منتشر شده با موضوع امام هشتم(ع) به زبان‌هاي مختلف» امروز(21 ارديبهشت) در سراي اصلي اهل قلم از ساعت 30/13 تا 45/14 برگزار شد

به ما بپیوندید: