در نشست سراي بين‌الملل عنوان شد

شهادت صديقه كبري، تقابل خط فكري رسول خدا و مكتب خلافت

1390/02/22-08:30

 سخنران نشست «بررسي ديدگاه‌هاي انحرافي در شهادت حضرت زهرا(س)» اصل اين مساله را بر اساس استنادات تاريخي و مبتني بر مدارك فريقين غير قابل ترديد خواند و گفت: ماجراي شهادت حضرت فاطمه(س) تنها يك برخورد فيزيكي و خشونت‌آميز نبود، بلكه مواجهه دو خط فكري رسول خدا(ص) و مكتب خلافت بود.

به گزارش ستاد خبری سراهای اهل قلم نمايشگاه کتاب تهران، اين برنامه با حضور دكتر جواد اعلاء المحدثين، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاريخ اسلام و اجراي احسان اشتهارديان، كارشناس حوزه تاريخ اسلام عصر روز چهارشنبه(21 ارديبهشت ماه) در بازار جهاني بين‌الملل، طبقه دوم شبستان برگزار شد.

دبير جلسه در ابتداي برنامه با پرسش اين سوال كه «آيا طرح موضوعات مرتبط با روايت شهادت صديقه كبري، مستندات تاريخي دارد يا خير؟ از كارشناس جلسه خواست مباحث خود را عنوان كند.

سپس تنها سخنران برنامه با اشاره به اين كه اسناد و مدارك مربوط به شهادت ايشان در كتاب‌هاي متعددي آمده است، گفت: اين موارد حتي در كتاب‌هاي اهل تسنن نيز موجودند. ابن قطيبه (اواخر قرن سوم هجري) در كتاب «الامامة و السياسه» به ماجراي آتش زدن خانه حضرت زهرا(س) نيز اشاره مي‌كند. وقتي منابع را كنار هم مي‌گذاريم، به تصويري كامل از ماجر‌هاي مرتبط با شهادت حضرت زهرا(س) مي‌رسيم.

دكتر اعلاء المحدثين در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اين اسناد و مدارك آيا اهل تسنن، تشيع و اصحابه خاص به اين جريان اعتراض نكردند؟ گفت: در بررسي رفتارهاي مردم در دوران حيات پيامبر اكرم(ص) افت و خيزهاي فراواني ديده مي‌شود. آنها مردمي بودند كه از جاهليت درآمده بودند، مردمي كه با وجود مشاهده پيامبر در جنگ احد، شايعه فوت ايشان را پذيرفتند! همين زمان آيه‌اي آمد كه بازگشت مردم به گذشته را نشان مي‌دهد، مبني بر اين كه اگر پيامبر(س) از ميان رود، شما مي‌خواهيد به گذشته بازگرديد؟

وي ادامه داد: مردم آن دوره ـ بر اساس اقوال تاريخي ـ افراد متزلزلي بودند كه با امتحانات سختي مواجه مي‌شدند. سپس پيامبر(ص) با محبت و زحمت خود دست آنها را مي‌گرفتند.

سپس دبير نشست پرسيد: چگونه با وجود غيرت و شجاعت امام علي(ع) چنين حمله‌اي پذيرفتتني است؟

كارشناس تاريخ اسلام اظهار داشت: اميرالمومنين علي(ع) دو راه تحمل يا جنگ را پيش رو داشتند. تحليل تاريخ نشان مي‌دهد اگر مي‌خواستند وارد جنگ شوند، به اندازه كافي نيروي جنگي نداشتند. همچنان كه در نهج‌البلاغه نيز بيان كردند كه من به جز خانواده‌ام هيچ يار و ياوري ندارم. تحمل اين هجمه به همسر امير مومنان خيلي سخت بود، اما اگر ايشان آسيب مي‌ديد، بعد از پيامبر(ص) خط رحمت و شفقت پيامبر گم مي‌شد و اسلام به خشم و خصومت كشيده مي‌شد. حضرت موظف بود همه تلخي‌ها را براي حفظ جان خود و حفظ مسير اسلام حفظ كند.

دكتر جواد اعلاء المحدثين درباره واقعه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) عنوان داشت: ماجراي ياد شده تنها يك برخورد و مواجهه فيزيكي و خشونت‌آميز نبود، بلكه مواجهه دو خط فكري به شمار مي آيد، يكي خط رسول خدا(ص) و ديگري خطي كه به عنوان مكتب خلافت، مكتبي كه در طول تاريخ از آن جريان نيز تا قرن‌ها جنايت آفريد.

دكتراي تاريخ اسلام درباره كاربرد اين مباحث با مسايل كنوني گفت: پرداختن به مسايل حضرت زهرا(س) و به طور عموم به اهل بيت(ع) فضايلي دارد. در سال‌هاي اخير نيز حوادثي رخ داده كه نياز ما را به اين مسايل بيش از پيش آشكار مي‌كند، نظير مساله تروريسم كه غربي‌ها در شعله‌ورشدن آن كوتاهي نكردند. در اسلام ترور يا كشتن ناغافل را نداريم. براين اساس درمي‌يابيم كه حتي بناي اسلام بر كشتن و جنگ نيست مگر آن كه دشمن اصرار به جنگ داشته باشد. با اين وجود دنيا تبليغ مي‌كند كه اسلام، دين خشونت است. بايد ريشه‌هاي تاريخي را بشناسيم و بدانيم كه خشونت در اسلام پس از حيات پيامبر (ص) او به عنوان يك تحريف آغاز شد.

وي با بيان برخي مثال‌ها و مستداتي از تاريخ اسلام كه در كتاب‌هاي گوناگون شيعه و سني به آنها اشاره شده است، گفت: تحليل‌هاي تاريخي به ما كمك مي‌كند تا خط خشونتي را كه امروز نيز به اسلام منتسب مي‌شود شناسايي كنيم تا بتوانيم از اسلام رحماني دفاع كنيم، در غير اين صورت تشخيص اسلام واقعي از اسلام خشونت‌آميز ممكن نخواهد بود.

بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.

 

به ما بپیوندید: