در سراي اهل قلم كودك و نوجوان اعلام شد

118 كتابخانه تخصصي كودك و نوجوان در كشور فعاليت مي‌كنند

1390/02/22-08:30

مديركل منابع نهاد كتابخانه‌هاي كشور در نشست بررسي جايگاه كتاب‌هاي كودك و نوجوان در كتابخانه‌هاي عمومي، آمار كتابخانه‌هاي مستقل تخصصي كودك و نوجوان را 118 باب اعلام كرد.

به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم، نشست بررسي جايگاه كتاب‌هاي كودك و نوجوان در كتابخانه‌هاي عمومي از ساعت 17 تا 19 عصر 21 ارديبهشت، با حضور كارشناسان نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و تني چند از فعالان عرصه كتاب كودك و نوجوان در سراي اهل قلم كودك و نوجوان برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، مديركل منابع نهاد كتابخانه‌هاي كشور با اشاره به تلاش‌هاي اين نهاد براي ايجاد كتابخانه‌هاي تخصصي كودك و نوجوان در اينباره توضيح داد: از دو سال گذشته، تلاش براي ايجاد كتابخانه‌هاي تخصصي كودك و نوجوان در كنار كتابخانه‌هاي عمومي يا به صورت مستقل آغاز شده است. آيين‌نامه‌اي براي اين كار نوشته شده و تعاريف خاص اين كتابخانه‌ها، امكانات و اعضاء مشخص شده اند.

سيدعارف علوي درباره ويژگي‌هاي اين كتابخانه‌ها گفت: اكثر كتابخانه‌هاي ما سيستم بسته دارند اما ويژگي كتابخانه‌هاي كودك و نوجوان باز بودن آنهاست. وي آماري از كتابخانه‌هاي بخش كودك يا كتابخانه‌هايي كه قفسه كتاب‌هاي كودك و نوجوان دارند ارائه داد: به 850 كتابخانه ما كتاب و نشريات كودك ارسال مي‌شوند. 274 كتابخانه كودك در كنار كتابخانه‌هاي عمومي قرار دارند كه از اين تعداد 118 كتابخانه كاملا به صورت تخصصي فعاليت مي‌كنند. وي اظهار اميدواري كرد با توجه به منابعي كه به كتابخانه‌هاي عمومي ارسال مي‌شوند، بخش كودك و نوجوان در نيمي از كتابخانه‌هاي عمومي ايجاد شوند.

رييس اداره تبليغ و ترويج كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي كشور به رويكرد جديد اين نهاد براي تبديل كتابخانه به يك محيط فرهنگي اشاره كرد و افزود: بايد كتابخانه‌ها از محل تبادل كتاب به محيطي براي انجام فعاليت‌هاي جنبي مرتبط با كتاب تبديل شوند. در بخش كودك و نوجوان نيز، ما تبليغات را براي تشويق كودكان و نوجوانان به مطالعه آغاز كرده‌ايم. تا بحال تبليغات ما به صورت عام بوده اما هدف ما اين است كه تمركز اين تبليغات را به تشويق كودكان و نوجوانان معطوف كنيم.

احمد ذوعلم برنامه‌هاي تبليغي اين اداره را چنين برشمرد: يكي از برنامه‌ها اهداي بسته‌هايي به اعضاي كودك و نوجوان كتابخانه‌هاست. اين بسته‌ها شامل فهرست كتاب‌هاي پيشنهادي به بچه‌ها، كتاب، برچسب و پوسترند. علاوه بر اين، كتابداران ما تلاش مي‌كنند مراكز فرهنگي هم‌جوار با كتابخانه‌ها ‌چون مدارس، مهدكودك‌ها و ... را شناسايي و از بچه‌ها دعوت كنند به عضويت كتابخانه‌ها در بيايند. تفاهم‌نامه‌‌هايي نيز با صدا سيما براي تبليغ كتابخواني منعقد شده است. برپايي كارگاه‌هاي قصه‌گويي و ايجاد كانون‌هاي ادبي نيز از ديگر برنامه‌‌هاي ترويجي ما به شمار مي‌روند.

در بخش ديگري از اين نشست، علوي درباره تعداد نسخه‌هاي كتاب‌هاي كودك و نوجوان در كتابخانه‌هاي عمومي كشور و شيوه انتخاب اين كتاب‌ها توضيح داد: در حال حاضر 102 هزار عنوان و 125 هزار نسخه كتاب‌هاي كودك و نوجوان در كتابخانه‌هاي عمومي ما وجود دارند. به طور كلي كارگروه‌هاي تخصصي مسووليت انتخاب كتاب را برعهده دارند و كارگروه كودك و نوجوان جزو فعال‌ترين كارگروه‌هاي ما محسوب مي‌شود. اين كارگروه در سال 89 تعداد 800 عنوان كتاب چاپ نخست را بررسي و از اين تعداد 400 عنوان را براي خريد انتخاب كرد.

جواد محقق نويسنده كودك و نوجوان، يكي ديگر از حاضران در اين نشست بود. او با اشاره به لزوم هماهنگي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با ديگر سازمان‌‌هاي متولي فرهنگ در كشور، سوالي را در اين زمينه مطرح كرد: مخاطبان كتابخانه‌هاي كودك و نوجوان، دانش‌آموزان مدارس اند، به همين خاطر لازم است هماهنگي‌هايي با آموزش و پرورش و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان انجام شود. چون در برخي شهرها كانون تنها يك شعبه دارد؛ در برخي از مناطق شهرهاي بزرگ شعبه ندارد، كتابخانه‌هاي مدارس منابع كافي ندارند و به شيوه بسته اداره مي‌شوند. آيا فعاليت‌هايي در اين زمينه انجام شده است؟

علوي در پاسخ به اين سوال گفت: اواخر سال گذشته بحث نهضت مطالعه مفيد مطرح و نهاد كتابخانه هاي عمومي به عنوان دبير اين نهضت تعيين شد. كميته‌هاي مختلفي از سازمان‌ها و نهادهاي فرهنگي در اين نهضت فعالند. اميدواريم با متولي‌دار شدن نهضت مطالعه، مشكلاتي از اين دست حل شوند. البته من معتقدم آموزش و پرورش بايد فعاليتش را در اين زمينه بيشتر كند. اين امكان وجود دارد كه مدارس را در ساعات تعطيل به كتابخانه تبديل كرد. در صورتيكه فضاي استانداردي از سوي سازمان‌هاي مختلف پيشنهاد شود ما منابع را رايگان در اختيار سازمان مربوطه قرار مي‌دهيم و آن سازمان را در تجهيز كتابخانه همراهي مي‌كنيم.

 بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، تا 24 ارديبهشت ماه در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.

 

 

به ما بپیوندید: