در پنجمين نشست غرفه ديدار عنوان شد

مخاطب اصلي هنرمند، پروردگار يكتاست

1391/02/15-08:30

پنجمين جلسه از سلسله‌ نشست‌هاي ديدار با برگزيدگان جشنواره‌هاي فرهنگي كه بعد از ظهر روز گذشته ( 14 ارديبهشت) در غرفه ديدار نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد، به بررسي كتاب «زيبايي‌شناسي خط در مسجد جامع اصفهان»، با حضور محمدحسين حليمي مولف اين اثر و علي رجبي و محمد خزايي به عنوان منتقد، اختصاص داشت. در اين نشست محمدحسين حليمي، مخاطب اصلي هنرمندان را ذات باريتعالي دانست.

به گزارش ستاد خبري سراي اهل قلم بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، علي رجبي در ابتداي نشست با اشاره به هنر معماري ايراني اسلامي، گفت: هنر به كار رفته در معماري مسجد جامع اصفهان، مويد اين است كه هنرمند در جست‌و‌جوي حقيقت بوده و به دليل تبعيت از امري متعالي، خالق اثري جاودانه شده است. بينشي هم كه امروز به دنبال چنين مسائلي است، بايد از سلوك آن هنرمدان منشعب شود.

وي اضافه كرد: به كار بردن آيينه در هنر معماري يكي از انواع زيبايي‌شناسي است كه برگرفته از ‍ژرفاي فرهنگ اسلامي است و همان‌طور كه پيامبر اكرم (ص) مومن را آيينه مومن مي‌دانستند، در اين‌جا نيز مومن اول انسان و مومن دوم خداوند سبحان است.

رجبي با اشاره به تركيبي بودن زيبايي‌شناسي خط و نقش، افزود: نقوش قاعدتاً براي خواندن به كار نمي‌روند اما گاهي مي‌توان براي اين كار از آن‌ها ياري گرفت و بايد اذعان داشت كه نقش و خط در حركتي سيال با مخاطب حرف مي‌زنند. در اين كتاب برخي از تصاوير با ظرافت برجسته شده‌اند و خطوط و نقوش موجود در كتاب سرشار از پند و حكمت اند.

در ادامه نشست حليمي، معماري مسجد جامع اصفهان را نمايش‌گر نوع ايمان هنرمندان ايراني به هنر اسلامي دانست و گفت: اين مسجد مركز ثقل هنر شيعي و اسلامي نيست اما گونه‌‌هايي از هنر اسلامي با ظرافتي قابل درك براي هنرمندان، در آن نهفته است.

وي افزود: مسجد جايي نيست كه انسان در آن صرفاً به عبادت بپردازد، بلكه بايد آن را محل گفت‌وگوي پروردگار با بشر توصيف كرد. هنرمند هنگام كار در مسجد، ناخودآگاه با حضرت حق به سخن‌گفتن مي‌پردازد و نتيجه‌اي حاصل مي‌شود كه ديگران از آن بهره‌مند خواهند شد.

حليمي تصريح كرد: مخاطب هنرمند بشريت نيست، بلكه روي صحبت وي با ذات باريتعالي است. در فرهنگ و آموزه‌هاي ديني، مخاطب اصلي خداوند متعال است و پيامبران واسطه‌اي بين پروردگار و اشرف مخلوقاتند كه اين موضوع در مذهب شيعه نيز به خوبي نمود دارد.

نويسنده كتاب اصول و مباني هنرهاي تجسمي در بخشي ديگر از سخنانش گفت: تشريح آيات شريفه قرآن كريم، از هر كسي ساخته نيست و مطابق نص صريح كتاب آسماني مسلمانان، شرح قرآن تنها توسط «راسخون في‌العلم» ميسر است و مكتب امام جعفر صادق (ع) را بايد پايه‌گذار تئوري‌هاي علمي و اسلامي دانست. همه تلاش‌هاي هنرمند براي عشق‌ورزيدن به خداوند است و به همين دليل به تعالي مي‌رسد.

محمد خزائي،‌ ديگر منتقد حاضر در اين نشست نيز با اشاره به انتشار آثاري در زمينه هنر معماري اسلامي، گفت: يكي از امتيازات كتاب زيبايي‌شناسي خط در مسجد جامع اصفهان، تعبيري است كه نويسنده از هنر اسلامي داشته است و بايد گفت كه مولف به مقوله معماري اسلامي، نگاهي هنري داشته است.

خزايي همچنين گفت: محراب را بايد يكي از بخش‌هايي دانست كه موجب نظم دادن به بنا شده است. قسمت پاييني آن اسليمي است و كنار هم قرار گرفتن نقوش هنري و اسليمي از زيبايي‌شناسي خط در مسجد جامع اصفهان، اثري منحصر به فرد ساخته است.

وي ادامه داد: نويسندگان غربي نيز درباره معماري اسلامي، آثاري را به رشته تحرير درآورده اند،‌ كه البته نگاه آن‌ها بيشتر جنبه تحليلي هنري داشته است. 

دكتر محمد حسين حليمي مولف كتاب زيبايي‌شناسي خط در مسجد جامع ، فارغ التحصيل دانشگاه سوربن فرانسه است و سال 1382 به عنوان چهره ماندگار معرفي شد.

غرفه ديدار با برگزيدگان جشنواره‌هاي فرهنگي در طبقه همكف شبستان، انتهاي راهرو 7 واقع شده است.
 

به ما بپیوندید: