بیابانکی در غرفه سوره مهر:

من در یک قالب نمی گنجم

1392/02/13-08:30

یک شاعر گفت: من هرگز به یک قالب بسنده نکردم و بیشتر قالب های شعری را آزمود؛ چرا که توانایی یک شاعر در آزمایش قالب های مختلف خود را نشان می دهد.

به گزارش ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب، سعید بیابانکی امروز جمعه 17 اردیبهشت با حضور در غرفه سوره مهر، با یادی از امیرحسین فردی،اردیبهشت ایران را ماهی گره خورده با سرنوشت شعر و ادبیات دانست وافزود:بسیاری از بزرگان شعر یا در این ماه متولد شده اند یا از دنیا رفته اند.اردیبهشت، ماه ارزشمندی برای شعر و ادبیات است.

وی گفت: کتاب «نامه های کوفی» سال پیش به نمایشگاه آمد و با استقبال خوبی رو به رو شد.این کتاب به نوعی چکیده دو دهه شاعری من است و نگرش خود را نسبت به مذهب، عشق و ... در این کتاب آورده ام.

بیابانکی عنوان کرد:این کتاب از نظر مضمون بسیار متکثر است ومفاهیم عاشقانه ، اجتماعی و اعتراضی و... را در بر دارد. بخشی از این کتاب نیز به جغرافیا و اقلیمی که در آن زندگی می کنم برمی گردد.

این شاعر اصفهانی تصریح کرد: شخصیت های بزرگی در شعر و فرهنگ شهری که من در آن بزرگ شدم نقش داشته اند .در این شهر توجه زیادی به باورها و سنت های مذهبی وجود دارد که یکی از آنها هنر تعزیه خوانی است.

شاعر «نامه های کوفی» بیان کرد: زمانی که نوجوان بودم تعزیه می خواندم و این مساله باعث شد به مذهب جور دیگری نگاه کنم.نگاه من به مذهب نگاه تغزلی است و صرفا یک نگاه سودمندانه نیست. «نامه های کوفی» نگاه منتقدانه  ای به باورهای ما دارد.

وی گفت: در چند سال اخیر کتاب های شعر به کتاب های سودآوری تبدیل شدند.حتی ناشران تازه متولد شده که بیش از 200 عنوان کتاب شعر منتشرکرده اند، همه کتاب ها را به فروش رسانده اند و این اتفاق مبارکی است.

این شاعر با اشاره به این که ترانه شعر فرآوری شده است ادامه داد:ترانه صرفا شعر خام نیست و با موسیقی تلفیق شده است.تفاوت بین شعر و ترانه قائم به زبان است.ترانه زبان ساده تری دارد و شعری که برای ترانه انتخاب می شود باید قابلیت تلفیق با موسیقی را داشته باشد.ترانه طیف زیادی از مخاطبان را در بر می گیرد.

بیابانکی گفت: در سه ماه اول سال 91 آمار کتاب های شعر منتشر شده 900 عنوان بود. تنوع و تکثر چیز بدی در شعر نیست، اما گاهی قدرت انتخاب را افزایش و گاهی کاهش می دهد.

وی در پایان افزود: من به اینکه شعر کلاسیک بهتر است یا شعر سپید چندان اعتقادی ندارم.اگر در شعر حرف تازه ای زده شود و کشف تازه ای در آن باشد مخاطب خود را پیدا می کند.اما درست نیست کسی از سر ناتوانی به سمت شعر سپید برود.خیلی از شعرهای امروز صرفا نثر هستند.

بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تا21اردیبهشت درمصلی امام خمینی (ره) بر پا ست.

به ما بپیوندید: