دبیر شورای عالی آستان قدس رضوی:

آستان قدس بزرگترین کتابخانه جهان اسلام را دارد

1392/02/13-08:30

دبیر شورای عالی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از کتاب‌های کتاب‌شناخت امام رضا(ع) و مجموعه صدجلدی رهنما گفت: در بخش کتاب و کتابخانه، آستان قدس یکی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان اسلام را دارد که 85 هزار نسخه خطی، 3 میلیون عنوان کتاب و 13 میلیون سند موقوفه‌ای از منابع موجود در این کتابخانه است.

به گزارش ستادخبری بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران، حجت السلام سیدجلال حسینی  افزود: آستان قدس رضوی دارای یکی از بزرگترین مجموعه‌های فرهنگی موقوفاتی در ایران و جهان اسلام است. برهمین اساس و برحسب سند چشم‌انداز، آستان قدس باید الهام بخش جهان اسلام باشد.

وی افزود: یکی از عرصه‌هایی که آستان قدس رضوی به آن توجه دارد توسعه و ترویج کتابخوانی است و از اصلی‌ترین راهبردهای آستان در عرصه عملیات فرهنگی، تولید و نشر کتاب است.

حجت السلام حسینی افزود: آستان قدس رضوی از سال 1305 فعالیت‌های انتشاراتی خود را با چاپ کتاب فهرست نسخ خطی کتابخانه آستان قدس خود را آغاز کرد و در حال حاضر با انتشار سه میلیون نسخه کتاب در قالب 900 عنوان کتاب به طور میاانگین، به عنوان فعال‌ترین موسسه انتشاراتی در خاورمیانه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: لازم به ذکر است که آستان قدس رضوی قبل از انقلاب فقط 27 عنوان کتاب منتشر کرده بود و این مهم بعد از انقلاب و گسترش فعالیت‌های فرهنگی آستان صورت گرفته است.

دبیر شورای عالی آستان قدس رضوی تصریح کرد: مجموع کتب منتشر شده در سال‌های بعد از انقلاب تا پایان سال 91 به بیش از 40 میلیون نسخه می‌رسد.

حسینی ادامه داد: چاپخانه آستان قدس رضوی مدرن‌ترین تجهیزات را برای چاپ نسخ خطی را فراهم آورده است و در حال حاضر این چاپخانه ظرفیت 5 میلیون نسخه قرآن را به صورت سالانه دارد.

وی افزود: اکنون 45 کتابخانه در سطح کشور زیرنظر آستان قدس فعالیت دارند.

وی گفت: سالانه براساس آمار بیش از 5/1 میلیون زائر به مشهد مقدس سفر می‌کنند که برای آشنایی زائران به معارف اسلامی و رفع شبهات و پاسخگویی به سئوالات آنها مجموعه صدجلدی کتاب رهنما منتشر شده است که در نمایشگاه کتاب عرضه شده است.

وی افزود: در واقع این کتاب‌ها براساس سئوالات زائران و پاسخ‌های استادان دانشگاه و حوزه علمیه تهیه و تدوین شده است.

گفتنی است امروز 13 اردیبهشت مجموعه صدجلدی کتاب رهنما و کتاب شناخت امام رضا(ع) از سوی دبیر شورای عهالی آستان قدس رونمایی شد.

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام‌خمینی (رهبرپاست.

به ما بپیوندید: