مدیر منطقه آسیا و آفریقای این نمایشگاه عنوان کرد

کشورهایی که عضو قانون کپی‌رایت نیستند نمی‌توانند مهمان ویژه نمایشگاه فرانکفورت باشند

1392/02/15-08:30

اورسولا هلپ، مدیر منطقه آسیا و آفریقای نمایشگاه کتاب فرانکفورت در نشست مربوط به آشنایی با این نمایشگاه گفت: مبلغ پیشنهادی کشورها برای این‌که به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت انتخاب شوند تاثیر بسیاری در موفقیت آن‌ها دارد. همچنین کشورهایی که عضو قانون کپی‌رایت نیستند نمی‌توانند مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت باشند.

به گزارش ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران، نشست آشنایی با نمایشگاه کتاب فرانکفورت عصر (شنبه 14 اردیبهشت) در سالن بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. «اورسولا هلپ» مدیر منطقه آسیا و آفریقای نمایشگاه کتاب فرانکفورت و محمود آموزگار، رییس اتحادیه ناشران در این نشست سخنرانی کردند.

هلپ در این نشست به معرفی برخی  بخش‌های نمایشگاه کتاب فرانکفورت پرداخت و گفت: در این نمایشگاه بخشی به نام «آکادمی فرانکفورت» داریم که وظیفه تنظیم کنفرانس‌هایی را بر عهده دارند که در طول سال در حوزه نشر برگزار می‌شوند. در این کنفرانس‌ها ناشران، تصویرگران، نویسندگان و ویراستاران کشورهای مختلف به بحث و همچنین ارایه کارگاه می‌پردازند؛ برای مثال این آکادمی در نوامبر گذشته برای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران یک کارگاه آموزشی برگزار کرد.

وی افزود: ما در پنج روز برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت تلاش داریم غرفه‌داران و بازدیدکنندگان را هر چه بیشتر با یکدیگر آشنا کنیم. از راهکارهای ما برای ایجاد این آشنایی، برگزاری جلساتی با نام «صبحانه‌های تجاری» است. در این جلسات شرکت‌کنندگان به تبادل نظر برای گسترش همکاری‌های فرهنگی میان کشورها می‌پردازند.

مدیر منطقه آسیا و آفریقای نمایشگاه کتاب فرانکفورت یکی از کشورهای مالزی و تایلند را مهمان احتمالی سال آینده نمایشگاه کتاب فرانکفورت دانست و گفت: در سال جاری برزیل مهمان ویژه نمایشگاه بود.

وی درباره معیارهای انتخاب مهمان ویژه این نمایشگاه گفت: کشورهای مختلف برای انتخاب به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه با مسوولان این نمایشگاه نامه‌نگاری کرده و مبلغی را پیشنهاد می‌کنند. البته مبلغی که کشورها برای این کار اختصاص می‌دهند تنها معیار ما برای انتخاب آن کشور نیست اما مهم ترین معیار است. همچنین کشورهایی که عضو قانون کپی رایت نیستند نمی‌توانند مهمان ویژه نمایشگاه فرانکفورت باشند.

هلپ به شرایط حضور در نمایشگاه فرانکفورت اشاره کرد و گفت: برای شرکت در نمایشگاه باید فرم ثبت‌نام را پر کرده و مشخص کنید که به عنوان غرفه‌دار در نمایشگاه حاضر می‌شوید یا به عنوان بازدیدکننده. این فرم‌ها تنها باید به صورت نمابر یا پست به دست ما برسند و امکان ارسال آن‌ها از طریق ایمیل وجود ندارد. اگر درباره مسایل مختلف مربوط به نمایشگاه سوالی دارید سوال‌تان را به ایمیلم ارسال کنید تا شخصا پاسخ‌گوی شما باشیم.

وی افزود: اقدام مهمی که باید هرچه سریع‌تر انجام شود، گرفتن ویزاست، به ویژه آن‌که گرفتن ویزا در ایران دشواری‌هایی نیز دارد. همچنین برای رزرو هتل هم باید زودتر اقدام کنید، زیرا این هتل‌ها از سه ماه قبل از نمایشگاه رزرو می‌شوند و بسیار سریع هم ظرفیت‌شان تمام می‌شود. البته می‌توانید در هتل‌های شهرهای نزدیک به فرانکفورت نیز مستقر شوید، زیرا آلمان سیستم حمل و نقل منظمی دارد و می‌توانید سر وقت در نمایشگاه حاضر شوید.

هلپ در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید پیش از اقدام برای شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هدف خود از آمدن به این نمایشگاه را مشخص کنید و از سه ماه قبل قرارهای ملاقات‌تان را با ناشران بگذارید. برای این کار باید عجله کنید زیرا ناشران ایرانی شهرت جهانی ندارند و به همین دلیل باید برای تنظیم قرار ملاقات با ناشران معروف‌تر زودتر اقدام کنید.

وی ادامه داد: اگر فروش کپی‌رایت کتاب‌هایتان از اهداف شما در نمایشگاه فرانکفورت است باید فهرستی از کتاب‌ها به همراه خلاصه‌ای از آن‌ها به زبان انگلیسی تهیه و به ناشران ارایه کنید.

در پایان این جلسه محمود آموزگار گفت: خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت 200 متر غرفه در بخش بزرگسال و 40 متر در بخش کودکان درخواست کرده است. امیدوارم ناشران خصوصی ایرانی بتوانند با وجود هزینه‌های زیادی که شرکت در نمایشگاه فرانکفورت برای آنان دارد در این نمایشگاه حضور یابند.

 

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.

 

به ما بپیوندید: