ارزیابی مثبت یک پژوهشگر افغان از عملکرد غرفه یاس

1392/02/17-08:30

یک پژوهشگر افغان گفت: غرفه یاس نمایشگاه کتاب امکان جدیدی برای پژوهشگران فراهم آورده است.

دکتر محمد سرور مولایی در گفت و گو با ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: اگرچه غرفه یاس امکان خوبی برای کارنامه نشر ایران فراهم آورده و کتابهای هر حوزه در بخشی مجزا چیده شده اند اما باید اطلاع رسانی بیشتری درباره آن صورت بگیرد تا استقبال کننده بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی بحث نشر بین الملل می شود، بیشتر کتابها به زبانهای غیر فارسی اند و متقاضیان و جویندگان خاص خود را دارند. این بدان معنی است که علاقمندان زبانهای خارجی از بخش بین الملل در هرمکانی که برگزار شود استقبال خواهند کرد.

 مولایی افزود: اما وقتی غرفه ناشران افغانستان و تاجیکستان را در بخش بین‌الملل قرار دهیم مانند این است که انگار پدید آورنده کتابهای زبان فارسی را به صرف مرزها و موقعیت های سیاسی به جای دیگری برده باشیم.

وی همچنین گفت: پارسال جای سوزن انداختن در غرفه افغانستان نبود اما امسال خبری از متقاضیان ایرانی نیست و تنها افغان ها می روند. این مورد به جدایی این غرفه ها برمی‌گردد.

این پژوهشگر عنوان کرد: سال گذشته در غرفه مربوط به افغانستان 10 ناشر، 500 عنوان کتاب در حوزه های گوناگون ارائه کرده بودند و امسال با 5هزار عنوان کتاب در نمایشگاه شرکت دارند. همین رشد تولید کتاب در افغانستان را نشان می‌دهد که افزایش چشمگیری داشته و این نوید بخش و شادی آور است.

دکتر مولایی همچنین عنوان کرد: در معرض دید قرار نداشتن غرفه افغانستان در بخش ناشران داخلی باعث شده تا از تعداد بازدیدکنندگانش ـ به رغم داشتن زبان و خط فارسی ـ کاسته شود و اینکه ایرانی ها از کمیت و کیفیت آثار شاعران و نویسندگان این کشور ذهنیت و برداشت  کاملا درستی نداشته باشند.

دکتر محمدسرور مولایی  متولد ۱۳۲۴ در غزنه افغانستان، استاد دانشگاه، پژوهشگر و مصحح از سال ۱۳۴۴ مقيم ايران است. وی دکترای زبان و ادبيات فارسي را در سال 1355از دانشگاه تهران گرفت و آثاری مانند "طبقات الصوفيه" خواجه عبدالله انصاري، "تاريخ الحكما" شهرزوري، "نمونه شعر معاصر افغانستان"، "تصحیح مشایخ چاشتیه"، "تاريخ ادبيات ايران" و "تجلي اسطوره در ديوان حافظ" را منتشر کرده است.

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

 

به ما بپیوندید: