آیین رونمایی از کتاب «شهر اسوه» برگزار شد

وزیر ارشاد: نویسندگان و هنرمندان در آثار خود نگاه بشریت به آینده را ترسیم کنند

1392/02/17-08:30

 آیین رونمایی از کتاب «شهر اسوه» اثر دکتر محمود صلاحی احمد آبادی امروز ( 17 اردیبهشت) در سرای کارنامه نشر بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. حسینی در این مراسم تاکید کرد: نویسندگان و هنرمندان باید بیش از پیش در آثار خود نگاه بشریت به آینده را تصحیح و ترسیم کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی کتاب «شهر اسوه» با حضور جمعی از صاحبنظران، اندیشمندان و جامعه‌شناسان برگزار شد.

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از کتاب «شهر اسوه» به عنوان کاربردی‌ترین اثر برای دانشگاهیان، استادان، محققان، اندیشمندان، برنامه‌ریزان و مدیران کشور یاد کرد و گفت: مطالعه چنین کتاب‌هایی نگاه بشر به آینده را تصحیح و ترسیم می‌کند.

وی ادامه داد: غربی‌ها برای این که جهان را مدیریت کنند دایم نظریاتی متعددی با استفاده از ابزارهای مختلف و واژه‌های گوناگون می‌کوشند تا اثبات کنند آینده بشریت در دست آن هاست. بنابراین نویسندگان، هنرمندان، محققان و پژوهشگران باید با تولید آثار مکتوب و هنری خوب این نگاه را تضییع کنند چرا که وعده قطعی خداوند مبنی بر «صالحات وارثان زمین‌اند» تحقق یافتنی ‌است.

حسینی با استناد به آیات قرآن کریم ادامه داد: این وعده که مدینه فاضله یا شهر اسوه در نهایت تحقق یافتنی ‌است به حق است اما رسیدن به آن شرایطی دارد که کتاب «شهر اسوه» به شبهات موجود در این حوزه پاسخ داده است و شرایط آن را در سه محور «نگاه به واقعیت‌ها»، «مرحله به مرحله پیش رفتن برای رسیدن به اهداف» و «چگونگی رسیدن به هدف نهایی» را بیان کرده است.

این مقام مسوول اظهار کرد: مدینه فاضله یا شهر اسوه مدینه‌ای ایمان، توحید، اخلاق، عدالت، عقل، علم و دانش و امنیت است که همه انبیا بشر را به آن دعوت کرده‌اند. اگر این مدینه تحقق نیافته است به معنای واقعی نبودن این مدینه نیست بلکه جامعه قابلیت لازم را نداشته و نتوانسته به آن دست یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مدینه فاضله تحقق می‌یابد تا بشر در آسایش و امنیت زندگی کند. اگر انسان‌ها مومن، موحد و با خدا باشند تعاملشان با یکدیگر تصحیح می‌یابد.

حسینی ادامه داد: در مدینه فاضله افراد نه تنها به حقوق یکدیگر تجاوز نمی‌کنند بلکه روحیه فداکاری، ایثار و گذشت را در خود پرورش می‌دهند.

حسینی عنوان کرد: در شهری که اخلاق، معنویت، عدالت و علم باشد می‌توان شاهد توسعه، پیشرفت و رفاه همه افراد آن شهر بود.

حسینی در پایان کتاب «شهر اسوه» را در نوع خود بی‌نظیر تلقی کرد و گفت: هرچه مباحث مندرج در این کتاب بیش از پیش مطرح شود و مسیر ورود دیگران به این عرصه نیز گشوده شود می‌توان به تحقق مدینه فاضله امیدوار بود.

محمود صلاحی احمدآبادی، مولف کتاب «شهر اسوه» از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: در کتاب «شهر اسوه» تلاش شده ضمن کنکاش در تاریخ معاصر کشور و واکاوی علل عدم تحقق مولفه‌های اساسی جامعه آرمان‌محور مانند نظم و انتظام اجتماعی، خودباوری و اخلاق‌گرایی و توسعه و اصلاحات و همچنین عدالت، امنیت و رفاه اجتماعی به ضرورت‌ها و ملزومات، کنش‌ها و واکنش‌ها و همچنین سره‌ها و ناسره‌ها در حد وسع و توان و مقدورات پرداخته شود.

 وی ادامه داد: در بخش نخست این اثر تلاش شده تا برداشت‌ها، تعاریف و دستمایه‌های نخستین از «نمونه شهر سعادت» از منظر عقلانیت الهی تبیین و تشریح شود.

مولف کتاب «شهر اسوه» گفت: در فصل دوم این اثر به اقدامات مهم رفورنیستی از عصر مشروطه تا دوره شکوهمند انقلاب اسلامی اشاره شده است. در بخش سوم به بررسی ابعاد موضوعات «فرهنگ، ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی و هویت» پرداخته‌ایم.

صلاحی احمدآبادی ادامه داد: بخش چهارم این اثر به موضوع کلیدی یعنی نظم و انتظام اجتماعی در متون اسلامی اختصاص دارد. در بخش پنجم کتاب «شهر اسوه» با اشاره به سابقه تاریخی و نظری اندیشه آرمان‌شهر و فکر ویژگی‌های دوران زمامداری حضرت محمد (ص)، حضرت علی (ع) و امام زمان (عج) و ذکر دیدگاه‌های قرآن درباره شرایط جامعه انسانی و اسلامی، اندیشه مدینه فاضله را به لحاظ مبانی تاریخی علمی و دینی به کنکاش گذاشته‌ایم.

این پژوهشگر اظهار کرد: در بخش ششم این نوشتار با شرح گام‌های اساسی در تحقق بنای رفیع آرمان‌شهر اسوه تلاش شده است تا با جلوه کاربردی دادن به نتایج بخش‌های گذشته، مقدمات اجرایی شدن «شهر نمونه اسوه» را مطابق با استانداردهای ارزشی و علمی فراهم کرده‌ایم.

صلاحی احمدآبادی در پایان گفت: بخش هفتم این اثر به جمع‌بندی آن چه که خرد جمعی تاکنون به آن رسیده و در شش بخش گذشته اهم آن ذکر شده است، اختصاص دارد.

سخنران دیگر این مراسم حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، دبیر اندیشکده مدیریت اسوه بود. وی اظهار کرد: همه جامعه‌شناسان معتقدند جامعه از پنج نهاد اساسی خانواده، قضا، سیاست، اقتصاد و حقوق برخوردارند. اما کتاب «شهر اسوه» اثر دکتر صلاحی احمدآبادی اثبات کرده که نهاد اخلاق و فرهنگ نیز به عنوان ششمین نهاد در جامعه مطرح است. نهاد اخلاق و فرهنگ یک نهاد مستقل و پایه‌ است.

 

به ما بپیوندید: