سیدمحمدرضا سیداحمد مطرح کرد:

یمن و ایران تمدنی کهن با ارتباطات هزار ساله دارند/نمایشگاه کتاب فرصت تبادل فرهنگی ایران و یمن است

1403/02/11-09:37

مسئول فعالیت‌های مردمی دفتر تهران موسسه بنیان التنموییه یمن گفت: انتخاب یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرصت خوبی برای احیای روابط عمیق و تاریخی دو کشور است.

سیدمحمدرضا سیداحمد؛ مسئول فعالیت‌های مردمی دفتر تهران موسسه بنیان التنموییه یمن در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، انتخاب یمن به عنوان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب تهران را امری مهم دانست و اشاره کرد: ارتباط یمن و ایران سابقه دیرینه دارد و به پیش از اسلام و دوره ساسانیان باز می‌گردد. مردم یمن به تبعیت از امام علی علیه‌السلام به اسلام گرویدند.

وی ایران و یمن را صاحب دو تمدن بزرگ عنوان کرد و افزود: دو کشور یمن و ایران در دوران صدر اسلام یاری رسان پیامبر و اهل بیت علیهم‌السلام بودند. بیش از ۷۰ درصد شهدای کربلا اهل یمن بوده‌اند. همینطور بیشتر استانداران امام علی(ع) در دوران حاکمیت ایشان نظیر مالک اشتر و مقداد از اهالی یمن به شمار می‌رفتند. همچنین اولین حکومت اسلامی نیز با کمک یمنی‌ها در شمال ایران برپا شد.

این فعال فرهنگی یمن در ایران ادامه داد:‌ ایران در یمن و متقابلاً  یمنی‌ها در ایران شهید داده‌اند. فامیل‌های مشترک در یمن و ایران وجود دارد مانند دیلمی که فامیلی سفیر جدید جمهوری یمن در ایران است. ارتباط دو کشور یمن و ایران بسیار عمیق و تاریخی است. متاسفانه در سده‌های اخیر این ارتباط کمرنگ شده بود که به فضل الهی با ظهور انقلاب یمن و جنبش انصارالله مجددا از سر گرفته شد.

سید احمد احیای ارتباط میان یمن و ایران را طبق فضای حاکم بر منطقه ضروری خواند و گفت: تمدن و فرهنگ یمن نکات بسیار جالبی در خود دارد، از حکومت بلقیس که در آیات قرآن به آن اشاره شده است و تا اتفاق‌های دیگر که در تمدن ۳۵۰۰ ساله یمن، پررنگ است. این کشور در دسته نخستین تمدن‌های بشری قرار می‌گیرد. مردم یمن در حوزه کتاب، شعر و موسیقی بسیار فعال و پر انرژی هستند و محتواهای متنوع و گوناگونی دارند. جا دارد آثار فرهنگی یمن در معرض دید مخاطبان ایرانی قرار گیرد. نمایشگاه کتاب بزرگترین رویداد فرهنگی در ایران است که همه ساله برپا می‌شود. قشر نخبگانی و فرهیخته ایران به طور دقیق این رویداد مهم را رصد می‌کنند و در نمایشگاه حاضر می‌شوند.

مسئول اجرایی گروه جهادی اویس قرنی که گروهش تنها رابط رسمی با یمن را دارد، درباره اهمیت حضور یمن در نمایشگاه کتاب تهران، بیان کرد: انتخاب یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فرصت مغتنمی می‌دانم که می‌تواند زمینه ارتباط و تعامل نویسندگان و فرهیختگان یمن و ایران را بیش از هر زمان دیگری فراهم کند.

سیداحمد، آشنایی با اندیشه و افکار نویسندگان و متفکران یمن در نمایشگاه را دستاورد حضور یمن به عنوان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب تهران دانست و ادامه داد: این نمایشگاه باب آشنایی میان نویسندگان و شاعران ایرانی و یمنی را باز می‌کند. مردم کتاب دوست و علاقه‌مند به مطالعه فرهنگ ملت یمن هم فرصت خوبی برای ارتباط و شناخت آثار اهل قلم جمهوری یمن پیدا می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به محاصره یک‌دهه‌ای و جنگ در یمن و آثار آن بر جریان نشر کتاب اشاره کرد و ادامه داد: در این ۱۰ سال تولیدات هنری، فرهنگی و رسانه‌ای یمن نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده است. هنرمندان یمن در حوزه تولیدات موسیقی و شعر، سرعت رو به رشدی داشتند. نویسندگان یمن نیز تولیدات خود در زمان جنگ را کاهش نداند و سرعت تولیدات آنها افرایش یافت. شاید بتوان گفت ۱۰ سال قبل یمن موسیقی قابل توجهی نداشت، اما امروز «عیسی اللیث» یکی از خواننده‌های برتر حوزه عرب زبان است. شاعران یمن تولیدات خود را به طور چشم‌گیری افزایش داده‌اند و باید بگویم یمن سرزمین عجایب است و با وجود آنکه ۱۰ سال در محاصره نظامی و اقتصادی است و شرایط دشواری دارد و مردم یمن با مشکلات معیشتی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، اما برای دفاع از فلسطین ایستاده‌اند و همچنان هزینه این پایمردی را می‌دهند. 

سیداحمد در پایان گفت: آشنایی نخبگان ایرانی با نوع نگاه نخبگان یمنی کمک بسیاری برای اعتلای روابط فرهنگی دو کشور خواهد بود. بنابراین حضور یمن در نمایشگاه کتاب امسال به عنوان مهمان ویژه اتفاق خوبی است. مطمئنم این حضور اثر بسیاری را در نمایشگاه کتاب امسال دارد. این احتمال هست که حضور یمن در نمایشگاه منشاء تولیدات مختلف فرهنگی و ادبی در داخل ایران باشد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

 

به ما بپیوندید: