رئیس جامعه تورگردانان ایران مطرح کرد:

تورهای گردشگری ادبی برای نمایشگاه کتاب امکان جذب مخاطب دارند

1403/02/11-11:07

مصطفی شفیعی شکیب گفت: می‌توان تورهای گردشگری ادبی را در نمایشگاه کتاب با برگزاری‌ نشست‌هایی فعال کرد. تهران دارای موقعیت‌های گردشگری ادبی قابل توجهی نظیر خانه موزه‌هاست.

مصطفی شفیعی شکیب، رئیس جامعه تورگردانان ایران به ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: اکنون بازدید از نمایشگاه‌های کتاب در سطح دنیا یکی از شاخه‌های گردشگری محسوب می‌شود. پیشتر این موضوع را به عنوان یک حوزه گردشگری در نظر  نمی‌گرفتند، اما در سال‌های اخیر توجه بیشتری به آن می‌کنند و استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی از این ژانر گردشگری می‌شود.

وی افزود: در ایران نیز می‌توان به موضوع گردشگری ادبی به عنوان یک پدیده جدید توجه کرد. توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز با مقوله گردشگری ادبی ارتباط تنگاتنگی دارد و می‌توان از گردشگری ادبی برای رونق فرهنگ کتابخوانی کمک گرفت.

شفیعی شکیب ادامه داد: وقتی افراد به طور عینی موقعیت‌های مرتبط با فرهنگ و ادب و تمدن کشورشان و یا کشورهای دیگر را می‌بینند ارتباط معنادار بیشتری با کتاب و مطالعه برقرار می‌کنند. می‌توان با کمک رویدادهایی نظیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به اعتلای فرهنگ کشور و توسعه گردشگری ادبی کمک کرد. در کشورهای دیگر نمایشگاه‌های بسیاری برگزار می‌شود که هر کدام مراجعان قابل توجهی دارند و به نوبه خود فرصت‌های گردشگری خلق می‌کنند.

رئیس جامعه تورگردانان ایران درباره برگزاری تورهای گردشگری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در برخی از شهرها و استان‌های کشورمان که در دوره‌های قبل برگزاری نمایشگاه انجام شد، گفت: بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه فعالیت کند. در تهران موقعیت‌های گردشگری ادبی نظیر خانه موزه‌ها و مزار ادیبان معاصر وجود دارد. با توجه به این فرصت‌ها می‌توان در کنار نمایشگاه کتاب، برگزاری تورهای گردشگری ادبی را فعال کرد. همچنین توجه بیشتر به مشاهیر ادبیات ایران در حوزه گردشگری ادبی در جلب توریست‌های داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است.

شفیعی شکیب استمرار گردشگری ادبی با دیگر کشورهای جهان را به صورت دو جانبه ممکن دانست و ادامه داد: می‌توان نظر گردشگران خارجی را به تماشای موقعیت‌های ادبی کشور نظیر مقبره حافظ، سعدی و... جلب کرد و به علاقه‌مندان به بازدید از موقعیت‌های ادبی دیگر کشورها را برای شرکت در تورهای مربوط فراخوان داد. در ایران و دیگر کشورهای جهان، هنرمندانی در قید حیات هستند که دیدار با آنها برای علاقه‌مندان ادبیات بسیار ارزشمند است. دیدار با نویسندگان شهیر توسط گردشگری ادبی امکان تحقق دارد. علاوه بر مشاهیر ادبی، مشاهیر هنری نیز می‌تواند قابل توجه باشند و در کنار بازدید اماکن تاریخی، تورگردانان تورهایی را با این اهداف را نیز برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

وی نمایشگاه کتاب را با موقعیت برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه گردشگری ادبی مهم دانست و افزود: تورهایی گردشگری ادبی را می‌توان در نمایشگاه کتاب به مخاطب هدف معرفی کرد. آژانس‌های فعال در حوزه گردشگری داخلی و خارجی می‌توانند برای توسعه بازار خود در عرصه ادبیات به نمایشگاه کتاب توجه کنند. در گذشته نیز تورهای گردشگری ادبی برای گردشگران خارجی فعال بود که امکان پیگیری و اجرای مجدد آنها وجود دارد. بسیاری از علاقه‌مندان به فرهنگ ایران زمین، با کشور ما از طریق کتاب‌ها آشنا شده‌اند و دوست دارند از نزدیک به ایران بیایند و این وظیفه تورگردانان خارجی است تا گردشگری ادبی ایران را فعال کنند. 

رئیس جامعه تورگردانان ایران کتاب و نمایشگاه کتاب را فرصت مغتنمی برای توجه به گردشگری فرهنگی و ادبی معرفی کرد و گفت: پایه‌ریزی تورهای ادبی به کمک کتاب و نمایشگاه کتاب قابل اجراست و می‌توان مردم را با مشاهیر ادبیات ایران جهان در این موقعیت آشنا کرد. همچنین می‌توان در دل نمایشگاه کتاب در میان علاقه‌مندان به مطالعه، موضوع گردشگری ادبی را ترویج و آنها را به سفر در این حوزه تشویق کرد.

شفیعی شکیب ادامه داد: گردشگری ادبی مخاطبان خود را در حوزه فرهنگ و ادبیات به جست‌وجوگری دعوت می‌کند. گردشگر آنچه را که خوانده و یا شنیده است در سفری جست‌وجوگرانه مشاهده می‌کند و می‌تواند آنچه را که در کتاب‌ها خوانده با واقعیت تطبیق دهد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: