رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مطرح کرد:

گردشگری ادبی در سایه فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب رونق می‌گیرد

1403/02/12-13:04

ابراهیم کریمی زنجانی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب یکی از عوامل موثر در رونق گردشکری ادبی است، گفت: برنامه‌های فرهنگی از جمله برگزاری نشست‌های متعدد در سرای اهل قلم، کوشک کتاب، گوشه نقد، کتاب آرا و... باعث رونق هر چه بیشتر نمایشگاه کتاب در حوزه گردشگری ادبی می‌شود. 

ابراهیم کریمی زنجانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: در حال حاضر نگاه عموم ناشران به نمایشگاه کتاب تهران یک فرصت یازده روزه برای فروش بیشتر کتاب است. به نظرم نمی‌توان از مدت محدود نمایشگاه کتاب توقع داشت که این رویداد مبدل به پاتوق فرهنگی شود، زیرا پاتوق فرهنگی باید یک مکان مشخص و دائمی داشته باشد مانند باغ کتاب تهران که مکانی بزرگ، زیبا و جذاب برای جذب همگان به موضوع کتاب و کتابخوانی است. نسل جوان، کودک و بزرگسال بدون داشتن محدودیت زمانی برای خرید و دیدار با کتاب به باغ کتاب تهران می‌روند و از قدم زدن در لابه‌لای کتاب‌ها و فضای سبز لذت می‌‌برند‌. به نظر من نمایشگاه کتاب بیشتر باید به برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و علمی مختلف تمرکز کند تا این فعالیت‌ها منجر به رونق و توسعه گردشگری ادبی کشور شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و علمی نمایشگاه کتاب باعث ترویج فرهنگ مطالعه می‌شود، ادامه داد: برنامه‌های فرهنگی از جمله برگزاری نشست‌های متعدد در سرای اهل قلم با حضور نویسندگان، اساتید صاحب نظر دانشگاهی و کارشناسان فرهنگی، برنامه‌های کوشک کتاب، گوشه نقد، کتاب آرا، جوایز ادبی و... باعث رونق هر چه بیشتر نمایشگاه کتاب در حوزه گردشگری ادبی می‌شود. بنابراین برگزاری محدود ۱۰ روزه آن فقط می‌تواند دوستداران کتاب را به طور موقت دور هم جمع کند و مخاطبان را متوجه مسئله کتاب و کتابخوانی کند. 

کریمی ادامه داد: بخش مجازی نمایشگاه کتاب با تخفیفاتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارسال کتاب‌ها به سراسر کشور می‌دهد به صورت موقت خوب است، اما به نظر من کتابفروشان اگر در محدوده شهر و استان خود بتوانند کتاب‌های خود را عرضه کنند برایشان بهتر است این کار جلوی هزینه‌های اضافی را می‌گیرد. برای یک کتابفروشی که در مشهد مقدس مستقر است صرفه اقتصادی ندارد که بخواهد یک جلد کتاب را به شیراز و بندرعباس و تبریز ارسال کند، اما در فرصت محدود نمایشگاه کتاب به دلیل ارایه تخفیفات ویژه پستی و سفارش بالای مخاطبان ارسال کتاب به اقصی نقاط کشور برای ناشران به صرفه‌تر خواهد بود و باعث رونق کتابفروشی‌ها نیز می‌شود. 

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به این سوال که فعالیت‌های فرهنگی چگونه می‌تواند به رونق بیشتر و توسعه گردشگری ادبی منجر شود، گفت: هر کاری که باعث شود مردم به کتاب و کتابخوانی بیشتر توجه کنند ارزشمند است. به نظر من نمایشگاه کتاب بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ کتاب‌ و کتابخوانی است و هر چه مسئولان بر فعالیت‌های فرهنگی و معرفی آثار جدید متمرکز شوند و کارهای خلاقانه‌ای را اجرا کنند اینگونه فعالیت‌ها می‌تواند به رونق گردشگری ادبی در سایه نمایشگاه کتاب منجر شود. برگزاری فعالیت‌های فرهنگی در نمایشگاه کتاب، نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت است و برای این کار تشکیل کارگروهی خبره و اهل فن ضرورت دارد که در طول سال مطالعه، تحقیق و بررسی کند که انجام چه فعالیت‌های فرهنگی خلاقانه‌ای می‌تواند به رونق گردشگری ادبی کشور هم در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب و هم در طول سال کمک کند. 

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود بر همکاری موثر رسانه ملی در معرفی کتاب به مخاطبان تاکید کرد و گفت: طبق آمارهای موجود و عملکرد رسانه‌ ملی در سال‌های گذشته برگزاری نمایشگاه کتاب متوجه شدم که صداوسیما با پخش برنامه‌هایی توانست مخاطبان زیادی را به نمایشگاه کتاب جذب کند و ما شاهد بودیم هر کتابی که در برنامه کتاب باز رسانه ملی معرفی می‌شد بیشترین استقبال مخاطبان و آمار فروش را در پی داشت. خوب است که چنین برنامه‌هایی برای رونق فروش بیشتر کتابفروشان در طول سال توسط رسانه‌های مختلف صورت بگیرد تا کسب و کار کتابفروشان در طول سال رونق بیشتری داشته باشد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: