از نظر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نمایشگاه کتاب؛

نمایشگاه کتاب رتبه اول در خرید کتاب

1403/02/28-18:29

طبق نظرسنجی از بازدیدکنندگان سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این نمایشگاه محل اصلی خرید کتاب برای مردم در طول سال است و کتابفروشی‌های سطح شهر و فروشگاه‌های اینترنتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش ستاد ‌خبری سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پروژه نظرسنجی از بازدیدکنندگان نمایشگاه با هدف رفع مشکلات و بهبود فرآیندها، بر اساس نظر مردم در حال اجراست. ستاد برگزاری نمایشگاه به صورت روزانه برشی از نتایج این پیمایش را منتشر می‌کند.

طبق نظرسنجی از مردم حاضر در نمایشگاه کتاب، در پاسخ به این سوال که «در طول سال معمولا کتاب‌های مورد نیازتان را از چه محلی تهیه می‌کنید؟» با توجه به اینکه افراد شرکت‌کننده‌ها در این پرسش‌نامه می‌توانستند هم‌زمان چند گزینه را انتخاب کنند، درصدها هم‌پوشانی داشت، ۴۶ درصد مردم از کتاب‌فروشی‌های سطح شهر، ۶۰ درصد از نمایشگاه ‌کتاب حضوری و مجازی، ۴۲ درصد از فروشگاه‌های اینترنتی، ۲۴ درصد از کتابخانه یا دوستان و ۳ درصد از سایر موارد خرید می‌کنند.

پاسخ دهندگان پرسش‌نامه در روز نهم نمایشگاه سه نقطه قوت نمایشگاه را «بن خرید کتاب به دانشجویان»، «شور و هیجان و سر‌زندگی نمایشگاه» و «برنامه‌های جالب غرفه فلسطین» عنوان کردند. 

همچنین این افراد سه نقطه ضعف نمایشگاه ‌کتاب را «برگزاری نمایشگاه‌ کتاب در آخر ماه و توان اقتصادی کمتر برای خرید کتاب»، «ازدحام زیاد جمعیت در سالن‌ها» و« ترافیک در روزهای آخر هفته » مطرح کردند.

مراجعان نیز درخواست «دعوت از نویسندگان مطرح و ترویج کتاب‌های ایرانی»، « نصب رمزینه خرید از صفحه نمایشگاه مجازی هر غرفه» و «ایجاد محوطه بازی برای کودکان در حیاط نمایشگاه» را داشتند.

ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب نیز اقدام به رفع این مشکلات کرد و پیگیری «اطلاع‌رسانی و دعوت از مردم برای استفاده از مترو در روز جمعه»، «معرفی بیشتر برنامه‌های مربوط به نویسندگان ایرانی در رسانه‌های نمایشگاه»، «استقرار عوامل اجرایی در محل‌های ازدحام جمعیت و مدیریت مسیرهای حرکتی بازدید‌کننده» را در اولویت قرار داد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: