رییس سازمان ملی استاندارد ایران:

اعطاء گواهی استاندارد جهانی به محصولات فرهنگی

1403/02/28-19:32

مهدی اسلام‌پناه، رییس سازمان استاندارد ایران از اعطاء گواهی استاندارد جهانی به ایران خبر داد. 

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مهدی اسلام‌پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران، جمعه ۲۸ اردیبهشت با یاسر احمدوند، رییس نمایشگاه کتاب دیدار کرد. 

مهدی اسلام‌پناه با بیان اینکه از این پس تاییدیه کیفی آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های بازرسی و همچنین نهادهای گواهی‌کننده، اعتبار جهانی خواهد داشت، افزود: با این تاییدیه از هزینه‌های اضافی برای صادرکنندگان و خروج ارز جلوگیری می‌شود. همچنین ارزیابی کالاهای ورودی به ایران، مورد تایید کشورهای دیگر خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه این تاییدیه جهانی ۲۰ میلیارد دلار اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: این دستاورد بزرگ فنی و تجاری است که دسترسی بدون محدودیت به بازارهای جهانی را رقم می‌زند و موجب اطمینان و اعتماد کامل مصرف‌کننده‌ها در کشورهای مختلف دنیا است. 

رییس سازمان ملی استاندارد صرفه‌جویی قابل توجه در اتلاف وقت و هزینه را از دیگر دستاوردهای این طرح دانست و افزود: این آمادگی در سازمان وجود دارد که در حوزه نشر و چاپ گواهی‌های مرکز ملی تعیین صلاحیت ایران به مجموعه موسسات وزارت ارشاد اعطا شوند. 

اسلام‌پناه با بیان اینکه این گواهی‌ها می‌توانند در استانداردهای سری ۱۷ هزار در دامنه ممیزی و صحه‌گذاری نشر اعطا شود، افزود: این گواهی‌ها باعث خواهد شد که ارزش چاپ و نشر کتاب برای ناشران بالا برود و در همه جای دنیا قابل استفاده خواهد بود. 

وی با تاکید بر اینکه کیفیت‌ها و استانداردها باید به‌طور مستمر مورد توجه قرار گیرد تا شایستگی‌ها استمرار داشته باشد، افزود: برای کالاها و محصولات فرهنگی نیز این گواهی‌ها می‌توانند اعطا شوند. 

احمدوند نیز در این دیدار گزارشی از روند برگزاری نمایشگاه بیان کرد و از آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری‌های بیشتر با سازمان استاندارد خبر داد. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: