«صفر تا صد پی‌نما» در نمایشگاه کتاب تهران؛

مردم ایران با پی‌نما چندان آشنا نیستند

1403/02/28-22:07

پی‌نما (کمیک‌ استریپ) از جذاب‌ترین حوزه‌هایی است که سال‌ها در ایران مغفول مانده است بر همین اساس در نشست «صفر تا صد پی‌نما» نمایشگاه کتاب متخصصان این حوزه به بیان عقاید و ایده‌های خود پرداختند.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «صفر تا صد پی‌نما» در کتاب‌آرا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جمعه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور هنرمندان فعال در حوزه کمیک‌استریپ برگزار شد. 

داستان‌گویی از دلایل جذابیت 

میثم برزا، هنرمند فعال در حوزه کمیک‌استریپ در این نشست گفت: همواره به کمیک‌استریپ علاقه داشتم، اما به‌عنوان رشته دانشگاهی در ایران تدریس نمی‌شود. یکی از دلایل جذابیت پی‌نما (کمیک ‌استریپ) داستان‌گویی آن است. کار کمیک ‌استریپ مانند فیلم و انیمیشن است. نویسندگان و هنرمندان با یکدیگر همکاری و اثر را تولید می‌کنند. 

او افزود: تمامی نشانه‌های فیلم در پی‌نما (کمیک ‌استریپ) هم موجود است؛ داستان‌گویی، دکوپاژ، استوری‌برد، انواع نماها و زاویه‌ها به‌صورت حرفه‌ای در کمیک‌استریپ به کار می‌رود. 

طراحی حرف اول را می‌زند 

برزا گفت: ۷۰ تا ۸۰ ‌درصد از کمیک‌استریپ، طراحی است. اگر دانش طراحی خوب و به‌روزی ندارید، سراغ کمیک‌استریپ نروید. تمرکز اصلی باید روی طراحی باشد و بقیه موارد، باید در کنار آن قرار بگیرد. در کنار طراحی عینی، باید طراحی ذهنی نیز داشته باشید. طراحی قوی می‌تواند تمامی ضعف‌های داستانی را تحت‌الشعاع قرار دهد. همچنین داشتن سبک خاص در کمیک‌استریپ بسیار مهم است. 

او افزود: اگر قصد دارید در حوزه فیلم و انیمیشن فعالیت کنید، ابتدا کمیک ‌استریپ را برای چند سال تجربه کنید. کمیک‌ استریپ مانند دانشگاهی است که به فرد مهارت‌های مختلفی یاد می‌دهد. 

فضای ملموس در پی‌نما

مرتضی محمد، طراح و هنرمند فعال در حوزه کمیک‌ استریپ گفت: ترجیح می‌دهم خودم به تنهایی فعالیت کنم. در انیمیشین، هنرمندان فقط در یک زمینه فعالیت می‌کنند، مثلاً فقط به طراحی شخصیت یا فضا می‌پردازند، اما در کمیک ‌استریپ علاوه بر طراحی فضا و شخصیت، هنرمند درگیر داستان است. 

او افزود: در کمیک ‌استریپ فضا را کامل احساس می‌کنم؛ گویی شخصیت بد داستان به جای قهرمان، قرار است به من حمله کند. در این دنیا، نور، رنگ، فضا و داستان برعهده خودم است. 

مرتضی محمد ادامه داد: فضای کمیک ‌استریپ در ایران ناآشناست و مخاطبان با این فضا آشنایی کافی ندارند. این امر برای افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، مشکل‌ساز شده است. امیدوارم ناشران برای کمیک‌استریپ ارزش قائل شده و از آن حمایت کنند. از سوی دیگر زمانی که مخاطبان با کمیک‌استریپ‌های ایرانی مواجه می‌شوند، می‌گویند آثار مارول بسیار قوی‌تر است. در صورتی که هنرمندان ایرانی با ده‌ها محدودیت و مشکلات در حال آزمون و خطا در این حوزه هستند. گرچه تلاش می‌کنیم کمیک‌ استریپ ایرانی با شخصیت‌های ایرانی و فضای بومی تولید کنیم. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. 

به ما بپیوندید: