در نشست «کتاب‌درمانی» در نمایشگاه کتاب؛

با خواندن کتاب بسیاری از بیماری‌ها معالجه می‌شوند

1403/02/29-10:56

یک پزشک اطفال و نویسنده «کتاب‌درمانی» گفت: دین ما معجزه‌اش کتاب است و اولین پیام وحی به پیامبر(ص) «بخوان» است، پس با خواندن کتاب می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را معالجه کرد.

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست کتاب‌درمانی، با حضور احسان رضایی، داستان‌نویس، یاسر مالی، نویسنده و متخصص اطفال، حمیدرضا نمازی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و مدرس فلسفه و اخلاق پزشکی، جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در کوشک نمایشگاه کتاب برگزار شد. 

یاسر مالی، درباره تاریخ کهن کتاب درمانی گفت: کتاب‌درمانی پیشینه‌ چند هزارساله دارد و پیروان دین، کتاب مقدس خود را شفا‌دهنده می‌دانستند. دین ما معجزه‌اش کتاب است و اولین پیام وحی به پیامبر «بخوان» است. حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «‌قرآن بزرگ‌ترین دردها را شفا می‌دهد». اولین کتابخوان‌ها و کتاب‌نویس‌ها علمای دین بودند، چه قبل از اسلام که موبدان زرتشتی کتاب می‌نوشتند و چه در اسلام که دانشمندان نویسنده و پزشک داشتیم. گفته شده که زرتشت با اوراد مقدس شفا می‌داده است و پس از اسلام، ابن‌سینا کتاب فلسفه خود را شفا می‌نامد که شفادهنده جهل است. 

یاسر مالی در ادامه این نشست، درباره کتاب‌درمانی بیان کرد: کتاب‌درمانی به دو دسته کتاب‌درمانی عام و کتاب‌درمانی خاص تقسیم می‌شود. کتاب‌درمانی خاص، معرفی کتاب برای بیماران با مشکل خاص است. به‌طور مثال به یک خانواده درگیر اوتیسم، کتاب «ماجرای عجیب سگی در شب»، اثر مارک هادون را توصیه کردم و دیدشان به زندگی عوض شد. برای خانواده‌های درگیر کودکان سرطانی و صعب‌العلاج، کتاب «نحسی ستاره‌های بخت ما»، اثر جان گرین و کتاب «کلارا و خورشید»، اثر کازوئوایشی گورو را توصیه می‌کنم. 

وی افزود: کتاب درمانی عمومی، زیاد کتاب خواندن است. کسی که زیاد کتاب می‌خواند با زندگی آدم‌های مختلف زندگی می‌کند و با آنها هم‌زادپنداری می‌کند. 

کتاب‌ها در خانه منتظر شما هستند؛ با احتیاط برانید!

مالی در پایان گفت: من ۴۰۰۰ کتاب دارم و در حدود ۱۷۰۰ کتاب را خوانده‌ام و با خواندن آنها در سن پترزبورگ داستایوفسکی، اشنویه ابن‌عربی، در لندن دیکنز و... زندگی کرده‌ام و به جای ده‌ها امپراتور، جنگجو، برده و.... زندگی کرده‌ام. وقتی کتاب می‌خوانید تمایل بیشتری به زندگی دارید و وقتی می‌خواهید به خانه بروید تا کتاب بخوانید، برای کتابخوان‌ها احتمالا یک بیلبورد در کنار اتوبان زدند که «کتاب‌ها در خانه منتظر شما هستند با احتیاط برانید». 

در ادامه این نشست، حمیدرضا نمازی، مدرس فلسفه، درباره تاریخ معاصر کتاب درمانی گفت: شروع روان‌پزشکی در ایران از سال ۱۳۱۵ شمسی، در پی اعزام دو نفر از پزشکان ما در سال ۱۳۰۶ شمسی به فرانسه، برای تحصیل روان‌پزشکی و بازگشت آنان به ایران بود. پس از بازگشت، مجله‌ای با عنوان تیمارستان در شرح ماجرای درمان بیماران روانی منتشر کردند. در ردپای این مجله به نام لقمان‌السطان رسیدم؛ لقمان سلطان فارغ‌التحصیل دارالفنون بود و روان‌پزشکی نخوانده بود و فقط ادبیات می‌دانست. زمانی‌که بخش روانی مریضخانه دولتی، بیمارستان ابن‌سینای فعلی را تحویل می‌دهد متوجه می‌شوند که او با ادبیات و گفت‌وگو بیماران را تسکین و درمان کرده است. 

وی در ادامه افزود: مرحوم دکتر فروردین، کتابی با عنوان شعردرمانی دارد که توصیه می‌کند تا بیماران روانی شعر بخوانند و بعد کتاب تئاتردرمانی را با عده‌ای می‌نویسد. امروز مفهوم کتاب درمانی در ایران، در مجلاتی از پزشکان و نویسندگان موجود است و در غرب تاریخ کتاب درمانی بررسی شده است اما نیاز هست که تاریخ نسبت کتاب و شفابخشی آن در ایران، در یک تز دکتری پژوهش شود. کتاب درمانی زمانی مکمل روان‌درمانی بود، اما امروز خود یک شیوه روان‌درمانی است. 

نمازی در پایان بیان کرد: دارونما، دارویی است که وقتی بیمار دارویی را که هیچ‌ اثری ندارد می‌خورد درمان می‌شود و پس از تحقیقات متوجه شدند که درون ما یک سیستم معنایی است که از داروهای روان‌درمانی اثربخش‌تر است. درمان با کتاب به سه صورت است؛ یکی اینکه با خواندن کتاب چیزی مشابه هویت خود در شخصیت‌های کتاب پیدا می‌کنیم و روان‌درمانی می‌کند. دوم، روان‌پالایشی است که به درمان روان انسان کمک می‌کند و سوم بصیرت است که انسان را به تغییر رفتار و کنش سوق می‌دهد. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. 

به ما بپیوندید: