در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران انجام شد؛

معرفی و بررسی شش کتاب برگزیده جایزه جهانی کتاب سال ایران

1403/02/29-13:15

معرفی و بررسی کتاب‌های برگزیده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در دهمین روز از نمایشگاه برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «معرفی و بررسی کتاب‌های برگزیده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» هم‌زمان با دهمین روز برگزاری نمایشگاه کتاب در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سرای ملل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام ابوالفضل حافظیان، کتاب‌شناس و نسخه‌شناس کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، محمدجواد اسماعیلی، عضو هیئت‌علمی انجمن حکمت و فلسفه ایران و مهناز نوروزی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، و الهه رجبی‌فر، مسئول جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به تشریح و توضیح درباره شش کتاب برگزیده این جایزه جهانی پرداختند.

حماسه حسینی در حافظه جمعی

حجت‌الاسلام ابوالفضل حافظیان با اشاره به کتاب «حماسه حسینی در حافظه جمعی» نوشته محمدصادق بوعلاق گفت: نویسنده این کتاب با نثری خوش‌خوان به دنبال شناخت معارف اهل بیت به مخاطب است و در واقع تلاش می‌کند اخبار مربوط به اهل بیت را از تحریفات بزداید.

وی با اشاره به نامگذاری این کتاب گفت: نامگذاری «حماسه حسینی» دیدگاه مولف را نسبت به عاشورا نشان می‌دهد که دیدگاهی انقلابی است و صرفا در فکر تحت تاثیر قرار دادن مخاطب نبوده است. همین‌طور کلمه «خاطره جمعی» نشان‌دهنده آن است که نویسنده تمام گزارش‌هایی را که درباره عاشورا مطرح شده، بررسی کرده و به گوش ما رسانده است.

وی ادامه داد: بوعلاق از سبک و نظم خاصی برای بیان روایات تاریخی استفاده کرده که مخاطب می‌تواند با خواندن آنها خودش دست به مقایسه بزند و واقعیت را از ناواقعیت تشخیص دهد.

حافظیان با اشاره به اینکه بوعلاق ۱۲۹ تالیف را که طی ۱۳ قرن درباره نهضت عاشورا وجود داشته، بررسی کرده است، افزود: خواندن این کتاب برای پژوهشگران نهضت عاشورا بسیار سودمند است.

ساختار اندیشه اقتصاد اسلامی

الهه رجبی‌فر با اشاره به کتاب «ساختار اندیشه اقتصاد اسلامی» نوشته سامی الداغستانی، این اثر را حاصل رساله دکترای نویسنده دانست و گفت: داغستانی در این کتاب به خطای روش‌شناختی شکل‌گیری اندیشه و دانش اقتصاد اسلامی در دوره معاصر می‌پردازد. 

وی ادامه داد: داغستانی عامل اصلی شکل‌گیری این شیوه را جریان تقابل اندیشمندان اصلاح‌طلب مسلمان غربی می‌داند و معتقد است حاصل این تقابل منجر به ساختن علم اقتصاد اسلامی شده است. 

رجبی‌فر با اشاره به اینکه تمرکز اصلی این کتاب بر مواجهه جوامع اسلامی در دوران بیماری پسااستعماری در عرصه اقتصاد و معرفت اقتصادی است، افزود: در این مسیر با تکیه بر جامعه‌شناسی و پدیدارشناسی، دانش اقتصاد اسلامی، در سیر تاریخی خود، به ظرفیت‌های مختلف پیش و پسامدرن در میان آثار متفکران اسلامی اعم از دانش‌های کلام، فقه، فلسفه و عرفان پرداخته و بازخوانی ظرفیت‌های دوران سنتی و جدید را در دستور کار قرار می‌دهد.

پیکرتراشی خود (تهذیب نفس)

محمدجواد اسماعیلی با اشاره به کتاب پیکرتراشی خود (تهذیب نفس) نوشته محمدعمر فاروق گفت: هم‌زمان با تحصیل فاروق در انگلستان این کشور و بسیاری دیگر از کشورهای جهان با بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ مواجه شدند و این سوال برای فاروق ایجاد شد که به‌عنوان یک انسان چگونه باید با بحران‎های این چنینی مواجه شود؟ 

وی با اشاره به اینکه فاروق چند سالی را به ایران می‌آید و به فراگیری مباحث فلسفه و خودشناسی نزد دکتر غلامرضا اعوانی، عضو هیئت‌علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران می‌پردازد، افزود: وی در نهایت به تالیف کتابی فلسفی پیرامون علم‌النفس می‌پردازد که به دور از مباحث پیچیده سعی می‌کند کتاب را به زبانی تدوین کند که برای همه افراد قابل فهم و درک باشد.

اسماعیلی ادامه داد: فاروق در این کتاب به نظریات فیلسوفان بزرگی می‌پردازد و می‌خواهد به این نکته برسد که پشت سر این بحران‌های اقتصادی و اجتماعی چیست که می‌تواند به ما آرامش بدهد.

زبان و ادبیات فارسی در داغستان

مهناز نوروزی نیز در این نشست با اشاره به کتاب «زبان و ادبیات فارسی در داغستان» نوشته پاتیمت ماگامدوا علیبکوا گفت: در این کتاب نویسنده به مباحث فرهنگی و تاریخی ایران و داغستان و خصوصا تاثیراتی که زبان و فرهنگ ایران در این منطقه داشته، می‌پردازد. 

وی علمی و پژوهشی بودن کتاب را از جمله ویژگی‌های آن دانست و گفت: در این کتاب درباره ظهور و ورود زبان فارسی به این منطقه صحبت می‌کند، به برخی از سلسله‌های ایرانی که با داغستان ارتباط داشتند، می‌پردازد و حتی از دین زرتشت و نقش داغستان در ترویج این دین نیز سخن می‌گوید.

نوروزی با تاکید بر اینکه ایران‌شناسی در داغستان از قدمت بالایی برخوردار نیست، گفت: کتاب «زبان و ادبیات فارسی در داغستان» در این کشور می‌تواند به‌عنوان مرجع خوبی برای نویسندگان دیگر قرار باشد، زیرا کارهای پژوهشی بسیار خوبی در این کتاب صورت گرفته است.

جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۲ به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس و تا امروز ۳۲ دوره از آن برگزار شده است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب با شعار "بخوانیم و بسازیم " از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: