«پرده کتاب» شهر اِوَز در نمایشگاه کتاب رونمایی شد

1403/02/29-15:06

یک استاد زبان خط میخی و کتیبه‌شناس در نمایشگاه کتاب تهران گفت: اِوَز یکی از قدیمی‌ترین قوم‌هایی بوده که در ایران نوشتن را آغاز کرده است و امروز با وجود کوچکی، بزرگترین مرکز فرهنگی را دارد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مراسم شب فرهنگی «اوز»، شهر دوستدار کتاب ایران، همراه با رونمایی از «پرده کتاب» در سرای کوشک سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

عبدالمجید ارفعی، استاد زبان خط میخی و کتیبه‌شناس در این مراسم، درباره پیشینه تاریخی شهرستان اِوَز اظهار کرد: اِوَز یکی از قدیمی‌ترین قوم‌هایی بوده که در ایران نوشتن را آغاز کرده است. اِوَز به جا مانده از قوم ایلامی است که شاید تمام جنوب ایران یعنی خوزستان، کرمان و فارس در آنجا ساکن بوده و تاریخ گرانبهایی برای ما به جا گذاشته‌اند. اِوَز یک شهر فرهنگی است که ساکنان آن حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ خانوار است اما چهار دانشگاه خود ساخته دارد و بزرگترین دانشگاه پیام نور ایران در این شهر قرار دارد. به دلیل فرهنگی بودن این شهر با وجود کوچکی آن، بزرگ‌ترین مراکز فرهنگی را دارد. شهری که افتخار دارم یکی از اهالی آن باشم.

اوز در مسیر پایتخت کتاب شدن 

در ادامه این نشست،  شاهرخ امیری، شهردار اوز به سخنانی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی این شهر پرداخت و گفت: شهر اوز مرکز شهرستان اوز و جزو استان فارس است. همکاران ما در شهرداری این شهر برای پایتخت کتاب شدن، هماهنگی و شرایط لازم را بین دستگاه‌های مرتبط بوجود آورده‌اند که ان‌شالله با برنامه‌ریزی منسجم در راستای پایتخت کتاب شدن شهر اوز تلاش خواهیم کرد. 

وی افزود: اوز سال گذشته به عنوان شهر خلاق کتاب و کتابخوانی انتخاب شد و در همین سال به‌عنوان شهر دوستدار کتاب هم معرفی شدیم. با این حال به فعالیت‌های فرهنگی خود در این راستا ادامه دادیم که برای پایتخت جهانی یونسکو هم شرکت کردیم که مستندات آن انجام و اقدامات لازم در این راستا پیگیری می‌شود. 

در ادامه این نشست، یسنا و نورا شریفی کودکانی از شهر اوز به شعر خوانی و توضیحاتی درباره «پرده کتاب» پرداختند و با حضور اهالی فرهنگ شهرستان اوز رونمایی شد.

این «پرده کتاب» شامل کتاب‌هایی از نویسندگان اوزی بود که قصه‌های بومی این منطقه را که سینه‌به‌سینه از گذشتگان به آنها رسیده در کتاب نوشته و همه این کتاب‌ها را به صورت پرده کتاب درآورده‌اند‌. این پرده کتاب به ۱۴ موزه در ایران فرستاده شده است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: