در نشست «پژوهش هنری و عبور از روایت‌های رسمی» مطرح شد؛

تولید آثار هنری فاخر پیش‌نیاز خلق ادبیات بومی است

1403/02/29-16:00

یک نویسنده و پژوهشگر هنری، ترجمه بی‌رویه و متعدد آثار ادبی کودک و نوجوان و کتاب‌های هنری را مانع بزرگ پژوهش خواند و گفت: برای تولید ادبیات جدید بومی،که متعلق به‌ ماست، نویسندگان به‌قدری باید بنویسند تا ادبیات جدید بومی متولد شود.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «پژوهش هنری و عبور از روایت‌های رسمی» صبح‌ امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ هم‌زمان با یازدهمین روز از برپایی نمایشگاه کتاب تهران با حضور مجید بزرگ‌زاده، نویسنده و پژوهشگر هنر در کوشک کتاب برگزار شد. 

بررسی ۱۰ جنبش

در ابتدا، بزرگ‌زاده درباره کتاب «سنگ، کاغذ، گلوله» به‎‌عنوان جدیدترین اثر پژوهشی خود گفت: کتابی که ما در پژوهشگاه حوزه هنری کار کردیم، در یک روند پژوهشی تولید شد. ابتدا قرار بود این کتاب با محوریت پژوهش درباره ۱۰ هنرمند تولید شود که در ادامه به این نتیجه رسیدیم باید ۱۰ جنبش را بررسی کنیم که نقش هنر در آن چگونه بوده است. 

او با بیان اینکه در کتاب «سنگ، کاغذ، گلوله» تاثیر هنر در جنبش‌های آزادی‌خواه فلسطینی از سال ۱۸۸۶ تا طوفان ‌الاقصی بررسی شد، عنوان کرد: برای پرداختن به این موضوع بیش از ۲۵۰۰ پوستر را در روند پژوهش بررسی کردیم و از پوسترها به‌عنوان منبع در کنار مطالبی که در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها آمده بود، بهره گرفتم.

این پژوهشگر هنر با تاکید براینکه درباره فلسطین مطالب‌‌ زیادی وجود داشت، اما با پژوهشی که در کتاب «سنگ، کاغذ، گلوله» صورت گرفت به‌دنبال باز‌شدن راه جدیدی از درگاه هنر بودیم، ادامه داد: معتقدیم با پژوهش دقیق هنری راه‌های جدیدی باز خواهد شد و یک داده جدید نشان داده می‌شود. پژوهش انسان را از روایت‌های رسمی عبور می‌دهد، چراکه ما هنر را یک روایت دسته اول می‌دانیم.

بزرگ‌زاده استفاده از هنر، به ‌عنوان یک منبع دسته اول پژوهشی، را یک ضرورت دانست و با تاکید براینکه ما از این نیاز غافل هستیم، گفت: در تعریف عامیانه هنر اشتباهاتی وجود دارد. بسیاری فکر می‌کنند، معنی هنر همان هنرمند است، درحالی که چنین نیست و باید این تعاریف و باورها اصلاح شود و فرهنگ، باور و دانش مردم نسبت به هنر به‌سمت صحیح آن هدایت شود.

آسیب رسانه‌زدگی

نویسنده کتاب «سنگ، کاغذ، گلوله» تاکید کرد: اگر بخواهیم به‌معنای واقعی اثر هنری به منبع دست اول پژوهش تبدیل شود، ابتدا باید مقداری جهان‌شمول‌تر به هنر نگاه کنیم و اجازه بدهیم روایت‌های مختلف هنری از وقایع رخ دهد. البته این به‌معنای ولنگاری نیست بلکه ما باید روایت‌های وسیع و متنوعی از مسائل داشته باشیم.

بزرگ‌زاده رسانه‌زدگی را آسیب هنر دانست و ادامه داد: اگر هنرمند رسانه‌زده شود و اثر هنری او به‌جای اینکه چشمه‌ زلال باشد، تحت‌تاثیر رسانه قرار بگیرد، تاثیری نخواهد داشت، اما اگر آثار هنری از لایه‌های رسانه‌زدگی عبور کنند، می‌توانند مورد توجه قرار گیرند.

او ترجمه بی‌رویه و متعدد آثار ادبی کودک و نوجوان و کتاب‌های هنری را مانع بزرگ پژوهش خواند و عنوان کرد: دعوای اول ما برای انجام پژوهش، نوشتن است و تاکید داریم حتما باید حمایت‌هایی برای تالیف صورت گیرد. به‌نظرم برای تولید ادبیات جدید بومی که متعلق به‌ ماست و باید اتفاق بیافتد، باید نویسندگان به‌قدری بنویسند تا این متولد شود. برای تحقق ادبیات پژوهشی جدید باید هنرمندان اثر فاخر خلق کنند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: