یک پژوهشگر حوزه ترافیک مطرح کرد؛

مصلی زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی بالایی برای نمایشگاه کتاب دارد/ نمایشگاه را به شهرآفتاب نبرید

1403/02/29-16:54

علیرضا رامندی گفت: انواع وسایل حمل و نقل عموم به صورت شبکه‌ای در محدوده مصلی مستقر هستند و زیرساخت آنها به خوبی فراهم است و به راحتی نیز در دسترس عموم شهروندان قرار دارد؛ ایستگاه‌های مترو و اتوبوس همچنین دسترسی راحت به تاکسی‌های خطی از جمله آنهاست. بنابراین مصلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بهترین مکان است.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مکان برگزاری نمایشگاه کتاب در دو دهه گذشته همواره با نقدها و چالش‌هایی مواجه بوده است، به نحوی که این بحث‌ها سه بار تغییر مکان گردهمایی کتاب دوستان را موجب شده است. یکبار از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی به مصلی امام خمینی(ره) و بار دیگر از مصلی به مجموعه شهرآفتاب و بازگشت دوباره آن به مصلی. به باور کارشناسان مصلی عنوان بهترین دسترسی را در طول ۳۴ دوره برگزاری نمایشگاه از آن خود کرده است.

به باور آنها نمایشگاه کتاب در مصلی ترافیک‌زا نیست، چرا که بیشترین تردد بازدیدکنندگان با مترو انجام می‌شود، بازدید چند میلیون نفری از نمایشگاه سی‌وچهارم حکایت از این مهم دارد. ظرفیت پارکینگ نمایشگاه با افزایش ۵ هزار پارکینگ، امسال به ۱۷ هزار پارکینگ رسیده و دسترسی عموم شهروندان و بازدیدکنندگان به مصلی به مراتب بسیار سهل‌تر از دو موقعیت شهر آفتاب و محل دائمی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تهران است. 

مصلی در مرکز شهر است و مورد اتفاق مسئولان و مدیران فرهنگ و مردم؛ و حتی بسیاری از ناشران نیز با مصلی بیش از شهر آفتاب موافق‌اند هر چند که برخی از ناشران مجموعه نمایشگاهی تهران را گزینه مناسب می‌دانند که قطعا آنجا بار ترافیکی بیشتری را در مقایسه با مصلی خواهد داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای تهران فاجعه ترافیکی درست نمی‌کند و برعکس اتفاقا بردن نمایشگاه به شهرآفتاب بجز آنکه دوری راه را برای مخاطبان و کارکنان نمایشگاه و پرسنل ناشران به همراه دارد، به جهت مبادی اقتصادی ورودی تهران (اختلال در ماشین‌های سنگین حمل و نقل مواد سوختی و مواد شرکت‌های عمرانی و واردات مواد غذایی و حتی حمل و نقل مسافران بین شهری) تهران را با فاجعه مواجه می‌کند. 

علیرضا رامندی، پژوهشگر حوزه حمل و نقل ترافیک در رابطه با برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی و مزیت آن نسبت به شهر آفتاب، گفت: به نظرم این مسئله موقعیت بسیار مشخصی دارد، چرا که شهر آفتاب در محدوده حاشیه شهر قرار دارد و زیرساخت قالب آنجا به نحوی است که مردم را به استفاده بیشتر از حمل و نقل شخصی ترغیب می‌کند. حتی متروی مستقر در محدوده شهر آفتاب نیز نمی‌تواند مترو جذابی برای شهروندان تهرانی باشد. شهروندان در هنگام تردد به شهر آفتاب از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده می‌کنند چرا که با آن احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

وی با بیان اینکه مصلی در مرکز شهر و در دسترسی خوبی به سیستم‌های حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس‌های تندرو دارد، ادامه داد: انواع وسایل حمل و نقل عموم به صورت شبکه‌ای در محدوده مصلی مستقر هستند و زیرساخت آنها به خوبی فراهم است و به راحتی نیز در دسترس عموم شهروندان قرار دارد؛ ایستگاه‌های مترو و اتوبوس همچنین دسترسی راحت به تاکسی‌های خطی از جمله آنهاست. خدمات حمل و نقل عمومی محدوده مصلی برای عموم شهروندان آشناست و هر روز از آنها استفاده می‌کنند و کافی است تصمیم بگیرند که به نمایشگاه کتاب بیایند و به راحتی از شبکه حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و در ایستگاه مربوطه پیاده می‌شوند.

این پژوهشگر حوزه حمل و نقل و ترافیک با طرح این موضوع که خودش هنگامی که به نمایشگاه کتاب در مصلی می‌آید ترجیح می‌دهد از مترو استفاده کند، گفت: سهولت دسترسی و استفاده از مترو برای مصلی به مراتب نسبت به دسترسی به پارکینگ و دردسرهای آن موجب می‌شود که من شخصاً با شبکه مترو به نمایشگاه کتاب بیایم، می‌توان در مقایسه مصلی و شهر آفتاب گفت که زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی مصلی کاملاً برقرار، گسترده و فعال است در صورتی که ماهیت و عملکرد مترو شهر آفتاب کاملا متفاوت است و برای برگزاری نمایشگاه در این مکان باید ناوگان و خطوط برنامه‌ریزی و تعریف شود تا در نهایت بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم که مردم از خودروی شخصی خود پیاده می‌شوند تا با مترو به شهرآفتاب بیایند یا خیر؟ و این موضوع برای مدیریت شهری یک چالش است.

رامندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به عنوان پژوهشگر بر روی طرح جامع نمایشگاه بین‌المللی تهران فعالیت داشته است، ادامه داد: من مطالعات شهرسازی و ترافیکی کشور در بخش‌های مختلف را انجام داده‌ و مواردی مشابه نمایشگاه کتاب را بررسی کرده‌ام که مراجعه عمومی مردم را در پی دارد و نیاز است در محدوده‌های مرکزی شهر برقرار باشد تا کارکرد بهتر و موثرتری داشته باشد، در این رابطه می‌توانیم از تجربیات بین‌المللی نیز درس آموزی داشته باشیم.

وی در ادامه به عنوان پژوهشگر و کارشناس حوزه حمل و نقل ترافیک توصیه‌های کاربردی برای تردد مطلوب‌تر شهروندان به نمایشگاه کتاب را به این شرح مطرح کرد: شبکه متروی تهران یک شبکه حمل و نقل عمومی مطلوب در سطح دنیاست و خوب است که شهروندان برای مراجعه به مصلی و نمایشگاه کتاب از این شبکه استفاده کنند، اطلاع رسانی در انواع رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی و ترغیب مردم به استفاده از مترو در دوران برگزاری نمایشگاه کتاب برای بازدید از این نمایشگاه مهم است. تشویق مردم به انواع روش‌های مفید در استفاده از حمل و نقل عمومی برای بازدید از نمایشگاه نیز می‌تواند نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی محدوده مصلی ایفا کند

رامندی افزود: درست است که زیرساخت‌های مصلی از نظر پارکینگ توسعه پیدا کرده اما توجه به آنها به نوعی تشویق بیشتر مردم به استفاده از خودروی شخصی است و بهتر است که تا حد امکان مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب کرد، چرا که ظرفیت خیابان‌های اطراف مصلی قابل افزایش و توسعه نیست هر چقدر هم که پارکینگ‌ها اضافه شود به ظرفیت خیابان‌ها افزوده نمی‌شود.

این پژوهشگر حوزه حمل و نقل و ترافیک ادامه داد: پلیس راهور هم به عنوان مسئول اجرای مصوبات کارگروه‌های مربوط به برگزاری نمایشگاه مدیریت تردد و حمل و نقل و ترافیک مسیرهای منتهی به نمایشگاه را در دوره برگزاری بر عهده دارد و طبق تجربه برگزاری دوره‌های گذشته همواره پیشنهادات و راهکارهایی برای رفع مشکلات کوچک و بزرگ ترافیکی نمایشگاه در نظر می‌گیرند و در نهایت این پلیس است که مسئول حفظ نظم است. اقدام‌ها و برنامه‌های پلیس در لحظه اتفاق نمی‌افتد و با برنامه‌ریزی‌های قبلی و بررسی ابعاد مختلف مسئله اجرایی می‌شود. فراموش نکنیم که پلیس هر سال اشکالات پیش آمده در سال قبل را جبران می‌کند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: