نیاز شرکت تجاری برای رونق اقتصاد تئاتر اندیشهمحور
1403/02/29-17:06
آرمان طیران، نویسنده، کارگردان و طراحصحنه گفت: کشور ما هیچ شرکت تجاری (کمپانی) تئاتری ندارد و این درحالی است که این شرکتها به رونق اقتصاد تئاتر اندیشهمحور کمک میکنند.
به گزارش ستاد خبری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران؛ نشست تخصصی «اکوسیستم نمایشنامهنویسان معاصر» در یازدهمین روز برگزاری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران مصادف با ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور علی معتضدی، عضو هیئتمدیره کانون نمایشنامهنویسان ایران، آرمان طیران، نویسنده، کارگردان و طراح صحنه و سامان خلیلیان، کارگردان و بازیگر، در «گوشه نقد» واقع در شبستان مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.
آرمان طیران نویسنده، کارگردان و طراح صحنه در این نشست گفت: رکود اقتصادی تئاتر ایران کاری میکند که تئاترهای مغزمحور و اندیشهمحور، جایگاهی در سالنهای تئاتر نداشته باشند، چون مدیران سالنهای تئاتر خصوصی ترجیح میدهند آثاری را روی صحنه ببرند که به راحتی مخاطبان زیادی را جذب کند و پرفروش باشد.
بیمیلی برای چاپ نمایشنامه
این نویسنده بیان کرد: امروزه ناشران کمی تمایل دارند که نمایشنامهها را چاپ و منتشر کنند و ناشرانی هم که راغب به چاپ و انتشار نمایشنامههای نمایشنامهنویسان ایرانی هستند، نمایشنامهها را در تیراژ اندک چاپ میکنند و آن تیراژ کم هم فروش نمیرود و به چاپ دوم نمیرسد. بههمیندلیل، نمایشنامهنویسان از نظر اقتصادی شرایط خوبی ندارند و نخواهند داشت.
طیران افزود: نمایشنامهنویسان بخشی از اکوسیستم تئاتر هستند و اگر درآمد خوبی نداشته باشند، روی کل اکوسیستم تاثیر میگذارند.
به گفته او، امروزه تئاتر ایران آنچنان که باید و شاید حمایت نمیشود. بنابراین تولیدکنندگان تئاتر تلاش میکنند که آثار کم خرج و به تبع آن کم کیفیت، اما پرفروش را تولید کنند تا بتوانند حداقل سرمایه اولیهشان را حفظ کنند.
نگرانی از وضعیت اکوسیستم تئاتر
سامان خلیلیان، کارگردان و بازیگر هم در ادامه نشست تخصصی «اکوسیستم نمایشنامهنویسان معاصر» نگرانی خودش را درباره وضعیت اکوسیستم تئاتر کشورمان ابراز کرد و گفت: اگر چنین پیش برود، روزی خواهد رسید که ما متوجه میشویم باید جلوی حیات بیمارگونه اکوسیستم تئاتر را گرفت. او نیز به اهمیت وجود شرکت های تجاری تئاتر اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی عملا اقتصاد نمایشنامهنویسی اختیار سلب شده از نمایشنامهنویس است، چون باید براساس آن چیزی که مخاطب یا سالندار بخش خصوصی میخواهد، بنویسد.
این کارگردان توجه بیش از اندازه استادان دانشگاه به کار نمایشنامهنویسان خارجی را مصیبتی برای تئاتر کشورمان دانست.
تولید با توجه به رقبا
علی معتضدی، عضو هیئتمدیره کانون نمایشنامهنویسان ایران هم در بخش دیگری از نشست مذکور گفت: به هر حال ما در یک کارخانه تولیدی پیش از تولید محصول، به میزان فروش آن فکر میکنیم و من میگویم که اگر نمایشنامه و تئاتر محصول فرهنگی به حساب میآید، باید به میزان فروش آن فکر کرد.
او افزود: ما باید محصول فرهنگی تولید کنیم که بتواند با رقبایش رقابت کند و یک نمایشنامهنویس ایرانی باید بداند که رقبای آثارش چه کسانی هستند.
معتضدی بیان کرد: من میخواهم بدانم که نمایشنامههای ما چه مزیت رقابتی دارند؟ نوشتن یک نمایشنامه خاص میتواند یک نمایشنامهنویس را به اقیانوس آبی ( فضای اقتصادی بی رقیب) برساند و اثر وقتی به اقیانوس آبی رسیده باشد، پرمخاطب است.
سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار میشود.