در آخرین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح شد؛

ناشناخته‌ماندن ابعاد شخصیتی علامه بهابادی یزدی در ایران

1403/02/29-17:35

در نشست معرفی کنگره «علامه بهابادی یزدی» و رونمایی از آثار مکتوب او که در دهمین روز از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، بر ضرورت شناسایی ابعاد مختلف شخصیتی این فیلسوف ایرانی تاکید شد. 

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست تخصصی و رونمایی از آثار علامه بهابادی یزدی ظهر روز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با حضور علی صادق دقیقی، دبیر نشست و معاون بین‌الملل کنگره علامه بهابادی یزدی، حسن عبدی‌پور، دبیر علمی این کنگره، محمدجعفر جامه‌بزرگی، عضو شورای علمی کنگره و سیدحسین صافی، مترجم کتب عربی در سالن بین‌الملل سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، علی صادق دقیقی درخصوص ضرورت برگزاری کنگره و همچنین چاپ و احصای آثار علامه بهابادی یزدی گفت: معرفی برخی از کتب این متفکر برجسته قرن دهم برای نسل امروز ایران و جهان ضروری است. این اندیشمند در قرن دهم در حوزه منطق سیاسی و اجتماعی در نجف، اصلاحات بزرگی در عرصه اجتماعی زمان خود انجام داده است. به همین دلیل به همت دست اندرکاران کنگره بین‌المللی، همایشی بین‌المللی در حال برگزاری است و در این مسیر پیش نشست‌هایی را خواهیم داشت. 

رویکرد عقلی علامه

حسن عبدی‌پور، دبیر علمی کنگره علامه بهابادی یزدی نیز بر تلاش برای شناسایی بیشتر علامه بهابادی تاکید کرد و گفت: برخی شخصیت‌های ما گمنام هستند. علامه بهابادی شاگردان بسیار بزرگی تربیت کرده و از بانیان مکتب شیراز است. استاد شیخ بهایی و بسیاری اساتید دیگر از شاگردان او هستند. این فیلسوف در قرن دهم، رویکرد عقلی داشت و قبول حکمرانی هم به دلیل ویژگی‌های فلسفه‌ورزی‌اش بود. 

او توضیح داد: آن زمان مدرسه فقه ضعیف بود و اهل مکتب بیشتر در حوزه کلام و ادبیات و… فعال بودند. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: اولین‌بار مقام معظم رهبری در مورد خدمات این علامه سخن گفت. این شخصیت به تعبیر رهبر وارد مسائل سیاسی و اجتماعی شده است و در دوره‌ای معماری حکومت اسلامی را در سطح ایران رقم زدند. 

تولید کتاب و فیلم برای کودکان

عبدی‌پور تاکید کرد: وظیفه کنگره این است که علامه بهابادی یزدی را در سطح محلی، ملی و بین‌المللی معرفی کند. این فعالیت محدود به جذب مقالات علمی نشده بلکه در عرصه تولیدات کتاب و فیلم برای کودکان نیز اقدام کردیم. جلسات شعر هم برای عموم مردم و هم برای کودکان گذاشته و کتاب شعر چاپ کردیم.

به گفته او، همچنین در تلاشیم تا با برگزاری جلسات دانشگاهی، شخصیت وی را در محیط‌های دانشجویی معرفی کنیم. از سوی دیگر قرار است در سطح بین‌المللی جلسات علمی را در عراق و لبنان و اروپا و… برگزار کنیم و بگوییم در دوره‌ای که دکارت در غرب فلسفه می‌گفت، در ایران شخصیتی مانند بهابادی یزدی اندیشه‌های فلسفی خود را مدون و اجرایی می‌کرد. 

روش آموزش فلسفه به کودک را بومی کنیم

محمدجعفر جامه‌بزرگی، عضو شورای علمی کنگره علامه بهابادی یزدی در مورد جایگاه این علامه گفت: به لحاظ تاریخی جریان عقلانی در فلسفه اسلامی بسیار محکم بوده اما در بازه‌های خاص این عقلانیت ضعیف‌تر شد. اهمیت بهابادی به دلیل زیست در دوره‌ای است که قرار است تمدن ایرانی با تفکر شیعی گره بخورد. 

او ادامه داد: البته این فرایند توسط خواجه نصیر آغاز شده بود اما جریان‌سازی و راه‌اندازی مدرسه و تربیت حاکمان و ساخت تمدن به واسطه علامه بهابادی رونق گرفت. 

جامه بزرگی افزود: زمانی که هلاکوخان مغول به ایران حمله کرد، خواجه نصیرالدین طوسی به تنهایی این مغول‌ها را رام کرد. بهابادی یزدی نیز شخصیتی است که با عقلانیت خود پیوند دین، سیاست و فطرت بشری را برقرار کرد.

به گفته او، ظرفیت فلسفه اسلامی زیاد است و لازم است فلسفه برای کودک با شاخصه‌های بومی ما تالیف و تدوین شود و این آثار باید از بطن اندیشه‌های ما شکل بگیرد. 

افتخار به ترجمه آثار علامه

سیدحسین صافی، مترجم کتب عربی و معاون موسسه الهدی عراق نیز توضیح داد: ۲۷ سال کار ترجمه متون تخصصی و علوم اسلامی و انسانی دارم ولی ترجمه آثار علامه بهابادی یزدی برایم افتخار است. در فرایند ترجمه به چند نکته مهم رسیدم. علامه شخصیتی گمنام در ایران و عراق است و باید ترجمه آثار او جدی گرفته شود. 

او افزود: ترجمه هنوز جایگاه درست خود را در جامعه پیدا نکرده است و همین باعث شده تا ما نتوانیم تمدن ایرانی و اندیشمندان بزرگمان را به جهان بشناسانیم. ما با کشورهایی همچون مصر و مراکش و… ارتباط مستمر فرهنگ و پژوهش نداریم و باید با این کشورها که جایگاه خوبی در عرصه فلسفه و پژوهش در سرزمین عرب دارند، پل ارتباطی بزنیم تا فرهنگ و تمدن ایران را بهتر به سایر کشورها بشناسانیم. 

در پایان این نشست از کتاب‌های تازه منتشر شده از آثار علامه بهابادی یزدی رونمایی شد. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: