در رونمایی از کتاب «فلسفه سیاسی فطرت» مطرح شد:

چرا فلسفه ‌سیاسی در کشور اهمیت دارد؟

1403/02/29-18:36

در رونمایی از کتاب «فلسفه ‌سیاسی فطرت» در نمایشگاه کتاب تهران، بر اهمیت فلسفه ‌سیاسی و حضور در حوزه سیاست در دنیای امروز تاکید شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مجتبی زارعی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و نویسنده کتاب «فلسفه سیاسی فطرت» در روز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در گوشه نقد شبستان گفت: اقسام فطرت تکامل و تجدد ارتقائیه، تبارشناسی مفهومی عقل و جهل، معرفت عرفانی، مراتب زوال در ساحات ملکیه و ملکوتیه، ناسازگاری گوهر دین و حرکت جوهریه با دوگانه‌سازی دین و دنیا، جوهر تجدد و تصرف در نظریه انقلاب اسلامی، نسبت فطرت و هویت ارتقائیه انسان، از مباحث مطرح شده در این کتاب است .  

وی افزود: ظرفیت‌های انسان بالاتر از آن چیزی است که توجه می‌کنیم و به این نتیجه رسیدم که ما نیاز به یک فرانظریه‌ای در حوزه سیاست داریم تا تشویش‌ها و اضطراب‌های کشور کاهش پیدا کند.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین داوود مهدوی‌زادگان، رییس مطالعات و کتب دانشگاهی علوم‌انسانی در مورد اهمیت فلسفه سیاسی گفت: اگر بخواهیم در بحث سیاست بدون تفکر و خردورزی وارد شویم، با دام‌های سهمگین همچون شکل‌گیری حکومت‌های دیکتاتوری و استبدادی مواجه می‌شویم. در دنیای جدید اتفاقی که در حوزه فلسفه سیاسی رخ داده است، این است که به توجیه عقلانی این دام‌های سهمگین پرداختند. 

 مهدوی‌زادگان ادامه داد: بدون پشتوانه‌های فلسفی دشوار ملت‌ها نمی‌توانند حضور مستقل، عینی و ملموس در حوزه سیاست داشته باشند.

در ادامه نیز شریف لک‌زایی دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس گفت: فلسفه جمهوری‌اسلامی درسال ۵۷ محقق یافت اما به لحاظ نظری نیاز است راجع به آن تامل شود که این حرکت در کتاب «فلسفه ‌سیاسی فطرت» توضیح داده شده است.

وی ویژگی‌های کتاب «فلسفه ‌سیاسی فطرت» را شامل توضیح و تبیین بخش فلسفه‌ سیاسی انقلاب‌اسلامی، نقد سیاست مدرن و تاکید بر سیاست ‌متعالی عنوان کرد.

در ادامه این نشست نیز محسن ایمانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت ‌مدرس بر نکات اساتیدی همچون استاد شهید مطهری و ... اشاره کرد و گفت: طبق فرمایش استاد شهید مطهری، سیاست شامل فطرت بینش‌ها و گرایش‌ها است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: