نقد «ماجرای امروز» در آخرین روز از نمایشگاه کتاب تهران

1403/02/29-18:41

یک منتقد کتاب گفت: «ماجرای امروز» به معرفی زندگی تعدادی از چهره‌های معاصر که در حوادث و رویدادهای خیابانی و مسائل امنیت کشور به شهادت رسیده‌اند و ما به آنها مدیون هستیم، پرداخته‌ است.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست نقد کتاب «ماجرای امروز» نوشته سمیه عظیمی ستوده با حضور محمد قاسمی‌پور منتقد کتاب، در یازدهمین روز از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر روز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در سالن «گوشه نقد» نمایشگاه برگزار شد.

محمد قاسمی‌پور در ابتدای این نشست گفت: ما در اجتماع، مدیون شخصیت‌هایی هستیم که در نقش‌آفرینی، خوب و بی‌صدا عمل کرده‌اند. آنها در حوادث پیاپی فراموش می‌شوند اما ما دربرابر آنها مدیونیم و این وظیفه قابل اغماض و فراموشی نیست.

او افزود: ماجرای امروز به قلم سمیه عظیمی ستوده، معرفی زندگی تعدادی از چهره‌های معاصر را که در حوادث و رویدادهای خیابانی و مسائل امنیت کشور به شهادت رسیده‌اند، بررسی کرده‌است. 

هر قسمت، یک راوی اصلی

این منتقد به شیوه بیان روایت‌های کتاب اشاره کرد و گفت: لازم بود نویسنده در مقدمه، توضیح بیشتری ارائه می‌داد، اما ما با خواندن هر روایت متوجه می‌شویم که هر قسمت، یک راوی اصلی دارد. لازم بود نویسنده از اطلاعات پیرامونی نیز برای معرفی بیشتر شخصیت‌ها استفاده می کرد. 

قاسمی‌پور تاکید کرد: پای شناخت انسان‌هایی در میان است که در یک بزنگاه تاریخی جان خود را فدا کرده‌اند و ما قصد داریم آنها را بشناسیم. باید دید آیا با خوانش یک روایت کوتاه از زندگی آن شهید که توسط یکی از اطرافیان او روایت می شود، ما به شناخت کافی می‌رسیم؟ این نوع نگارش تنها پیش‌درآمد است. هر خواننده با خوانش هر کدام از این روایت‌ها برای بیشتر دانستن کنجکاو شود.

او تصریح کرد: نویسنده سبقه خبرنگاری دارد و همین باعث کوتاه‌نویسی شده، اما متن‌ها با وجود کوتاه بودن خوش‌خوان هستند. ما متن‌ها را از زبان نویسنده نمی‌خوانیم بلکه هشت روایت خاطره‌نویسی شده را می‌خوانیم. زمان‌ها و مکان‌ها اصلاح شده و از دقت خوبی برخوردار است. 

توجه به شخصیت شهدای امنیت

این منتقد ادامه داد: ما در کتاب شهرت نمی‌خواهیم، شناخت می‌خواهیم. التهاب و آشوب‌های کشور می‌تواند همه عرصه‌های کشور را متوقف کنند، اما این افراد مانع از آن شدند. به همین دلیل باید به زندگی و شخصیت این شهدای امنیت توجه بیشتری شده و حتی در کتاب‌های درسی وارد شود تا جوانان ما از این جوانان تاسی کنند. همانطور که پس از واقعه پلاسکو در مورد قهرمانان آتش‌نشانی چنین باوری در بین جامعه ایجاد شد. 

قاسمی‌پور تاکید کرد: خوب است مستندسازان با رجوع به چنین کتاب‌هایی به دنبال زوایای دیگر این شخصیت‌ها بروند و محصولات جدید تصویری رسانه‌ای را تولید کنند.

او با اشاره به اینکه باید با دقت به سراغ سوژه‌های انسانی رفت، ادامه داد: تا زمانی که انسان را با همه فراز و فرودها و علاقمندی‌ها و سایر دغدغه‌های او نشناسیم، روایت ناقصی را ارائه می‌دهیم. اگر با دانش انسان‌شناسی آشنا شویم حتی پرسش‌های ما دقیق‌تر و عمیق‌تر خواهد بود. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار شد.

به ما بپیوندید: