رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

کتاب‌های پزشکی منبع در سطح جهانی منتشر کرده‌ایم

1403/02/29-19:24

 علیرضا زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بازدید از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: باوجود تغییرات تکنولوژی و فناوری نوین، کتاب جایگاه ممتازی دارد. 

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علیرضا زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با استقبال یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کرد و گفت: نمایشگاه کتاب امسال از نظر تنوع منابع و وسعت بسیار خوب است و خوشبختانه جمعیت دانشجویی و جمعیت اصلی علمی ما استقبال کردند.

انتشار ۱۵۱۹ کتاب تخصصی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به تلاش‌های این دانشگاه در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: ما سال گذشته در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با انتشار ۱۵۱۹ کتاب تخصصی، رتبه اول را از نظر نشر کتاب داشتیم. 

زالی ادامه داد: به منظور ترغیب اساتید برای مشارکت در نشر کتاب در صورتی که کتاب‌هایی عناوین جذاب و موضوعات نوین سلامت داشته باشند زمان کوتاه‌تری در شورای ‌داوری کتاب دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

او گفت: برای اساتیدی که در بخش تالیف و ترجمه مشارکت کنند امتیاز و ارتقاء در نظر گرفته می شود. همچنین اگر هیئت‌علمی علاوه بر مقاله، محصول مبتنی بر فناوری داشته باشد، معادل‌سازی و ارتقاء دیده شده است.  

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی دیگر از موضوعاتی را که برای اساتید به‌عنوان درجه ارتقاء بیان کرد، تالیف و چاپ کتاب به عنوان منبع و ماخذ داخلی بود. 

 زالی گفت: درحال حاضر کتاب جامع اورولوژی ایران که توسط وزارت بهداشت به عنوان منبع آزمون‌ها شناسایی شده به همت اساتید داخلی نگاشته و حتی تصاویر و گرافیک از بیماران داخلی تهیه شده است. این منبع هم در حوزه ورود به دوره‌ دستیاری و هم پایان دوره انترنی قابل استفاده است. 

او از کتابی با عنوان «آمار بیزی» یاد کرد که سال گذشته به عنوان کتاب سال انتخاب شد و توسط رییس جمهوری مورد تقدیر قرار گرفت و افزود: ما در حال تالیف و چاپ کتاب‌هایی به عنوان ماخذ جهانی هستیم.

انتشار کتاب در حوزه کرونا 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درمورد کتاب‌های با موضوع کرونا گفت: در حوزه کرونا کتاب‌های خوبی را چاپ کردیم؛ مجموعه ۱۲جلدی که اخیرا در مورد کرونا چاپ شده و همچنین کتابی با عنوان «سرداران سپید» که کتابی جامع است. 

زالی به فعالیت‎هایی که برای توانمندسازی کتابداران صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در دانشگاه، گروه کتابداری داریم و برای کسانی که به انفورماتیک پزشکی علاقه‌مندند در قالب پی اچ تی ارتقاء در نظر گرفته‌ایم.

او افزود: اولین و تنها مجله انگلیسی زبان بین‌المللی درحوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی را چاپ کرده‌ایم. 

یاسر احمدوند، رییس نمایشگاه کتاب هم در این دیدار، قوت گرفتن مجموعه‌های دانشگاهی را در حوزه نشر نشانه خوبی برای شتاب گرفتن تولید دانش دانست و گفت: ناشران دانشگاهی ما به اندازه جامعه دانشگاهی پیشتاز نیستند و این نیاز به همت بیشتری دارد. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: